Avsked byttes mot uppsägning med slutlön

Två medlemmar i Örebro sades upp utan varsel och lön från sina anställningar vid ett socialt företag.

Medlemmarna hade drogtestats på jobbet och visat positivt resultat. Arbetsgivaren ville ge en av dem omedelbart avsked och den andre en uppsägning av personliga skäl.

Men facket grep in och hävdade att drogtestet inte genomförts korrekt med hjälp av företagshälsovården och att arbetsgivaren borde tagit hänsyn till att den avskedade hade en särskild diagnos. Händelsen var dessutom en engångsföreteelse enligt facket. Företaget backade och insåg att man handlat fel.

Resultat: Båda fick varsel om uppsägning av personliga skäl. Det innebar att medlemmarna fick 2,5 månaders lön och Kommunal ett löfte av företaget att kontakta facket nästa gång i liknande situationer för att undvika misstag.

Sektion 21, avdelning Västra Svealand