Arbetsgivarna vill att bussförarna ska arbeta mer

2016-09-19
En 2,8-procentig löneökning, mer tid till vila och återhämtning samt starkare anställningstrygghet är huvuddragen i Kommunals avtalskrav för bussförarna i förhandlingarna som startat nu. På den privata sidan vill arbetsgivarna å sin sida hålla sig till industrins märke, 2,2 procent, och att bussförarna ska arbeta mer.

De privata arbetsgivarna vill avskaffa uppräkningen av tid för dem som arbetar delade turer. Det är ett krav som också framförts av de allmännyttiga trafikföretagen.

- Det känns som om vi inte pratar samma språk, säger Kent-Åke Prim från Kommunals avtalsdelegation för BBA-avtalet. Jag har arbetat som förare i 30 år, och undrar hur arbetsgivarna tänker i frågor som rör arbetsmiljön för förarna. Möjligheten till återhämtning under och mellan arbetspassen är en mycket viktig fråga för oss. Arbetsgivarna verkar ha en helt annan inriktning i dessa frågor som ju är viktiga för att orka arbeta som förare arbetslivet ut, och inte minst för möjligheten att locka unga att jobba i vår bransch. I stället hävdar de att de behöver öka flexibiliteten – och det sker på de anställdas bekostnad.

För bussförarna som är anställda hos allmännyttiga trafikföretagen, KFS, vill Kommunal ersätta de individuella lönerna med befattningslöner.

- Lönesättningen som den ser ut nu är inte rättvis, säger Lena Sjökvist från Kommunals avtalsdelegation. Det är också svårt att utvecklas inom yrket. Den som utbildar sig och höjer sin kompetens ska också höja sin lön, men det är ingen självklarhet nu – det är en godtycklighet som styr. Och givetvis är återhämtning under och mellan passen en viktig fråga också för oss!

Av: Anna Sahlée