Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

#alltid8mars – kampanj för jämställda löner

2015-01-08
Den 8 januari startar kampanjen #alltid8mars. Den 8e varje månad kommer Kommunal kampanja för jämställda löner i samarbete med politsim.se. Läs och dela #alltid8mars

- För oss är jämställda löner inget som vi bara kommer att tänka på en gång om året. För oss spelar det faktiskt ingen roll vad som sägs den 8 mars om det inte också märks i lönekuvertet. Som det ser ut nu kommer nästan ingen av oss leva så länge att lönerna hinner bli jämställda. Vi har inte en chans att komma i kapp om inget förändras, säger Annelie Nordström.

Idén bakom #alltid8mars är att hålla frågan om jämställda löner vid liv året runt hela vägen in i avtalsrörelsen, då det verkligen är skarpt läge. Då det är upp till bevis.

- Det kommer att krävas stenhårt och modigt feministiskt arbete och alla som bryr sig måste vara med och pressa på för något som borde vara en självklarhet, säger Annelie Nordström.

Idag, den 8 januari, har Kommunal publicerat den första texten på sajten Politism. En ny text kommer att publiceras den 8 februari, 8 mars, 8 april, 8 maj osv - hela året.

Fakta om jämställda löner

I dag tjänar kvinnor ungefär 86 procent av vad en man tjänar för likvärdigt arbete. Under en livstid tjänar en kvinna i snitt 3,6 miljoner kronor mindre än en man. En undersköterska tjänar 2 800 kronor mindre i månaden än en verkstadsarbetare. Lägre löner bidrar till att kvinnor får mycket lägre pensioner än män. Sämre arbetsvillkor leder till att kvinnor är sjukskrivna mer än män.

Läs och dela artikeln i Politism och hashtagen #alltid8mars

Jämställdhet