3000 deltog i Sjukvårdsmarschen

Omkring 3000 människor samlades vid lunchtid i dag för att protestera mot omorganiseringar och varsel inom sjukvården i region Stockholm. Sjukvårdsmarschen gick från Norrbro till landstingshuset i centrala Stockholm.

Omkring 3000 människor samlades i dag för att protestera mot omorganiseringar och varsel inom sjukvården i region Stockholm.
Foto: Lotta Ljungberg/Kommunal

Varsel har lagts på Karolinska universitetssjukhuset, Södersjukhuset och Danderyds sjukhus sedan i november. Region Stockholm har hittills under 2019 varslat 1250 tjänster Därtill stänger Södertälje sjukhus en nyöppnad avdelning och Norrtälje sjukhus inför anställningsstopp.

Sjukvårdspersonal, patienter och medborgare samlades därför för att visa sitt missnöje över besluten om varsel och organisationsförändringar som kommer skapa patientosäkerhet, förlänga vårdköerna och i slutändan drabba inte bara våra sjukaste och sköraste patienter, utan hela befolkningen.

Catharina Häggbom, förhandlingsansvarig för Kommunal på Karolinska universitetssjukhuset, var en av dem som talade under Sjukvårdsmarschen. Hon sa bland annat:

- Hur ska det gå till att få fler att söka sig till undersköterskeyrket när den verklighet som möter oss är låga löner, stress och förslitningsskador som gör att vi inte orkar arbeta fram till 65? En verklighet där vi inte uppskattas för vår kompetens och där arbetsgivaren inte ens tycker att vi är värda en jultallrik.

Enligt Kommunals beräkningar har det under 2019, fram till och med augusti, arbetats övertid motsvarande ungefär 520 helårsanställningar på Kommunals avtalsområde på Karolinska universitetssjukhuset. På grund av det nuvarande anställningsstoppet är dessutom över tusen personer visstidsanställda för att hålla upp verksamheten.

Hon uppmanade också finansregionrådet Irene Svenonius (M) att prata med de sjukvårdsanställda om hur hon tänker sig att det ska gå ihop.

- När du tillträdde som finanslandstingsråd sa du att personalansvarsfrågorna var så viktiga att du skulle ansvara för dem själv. Ändå har du inte sökt kontakt med oss som är fackliga företrädare en enda gång på tre år. Det går inte att gömma sig bakom sjukhuscheferna. Det här är ett politiskt problem. Det är dig stockholmarna har gett ansvaret för sjukvården, sa hon.

Sjukvårdsmarschen arrangerades av Stockholms sjukvårdsupprop, som är en Facebookgrupp för sjukvårdsanställda i Stockholm som är kritiska till Region Stockholms varsel som lagts på länets sjukhus.