Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Ny på jobbet

Grattis till nya jobbet! Se till att du får ett anställningsavtal, och för att bli extra trygg – gå med i Kommunal och a-kassan.

Nu när du har fått ett nytt jobb är det några papper du ska få av din arbetsgivare;

Anställningsavtal – se till att få det innan du börjat jobba eller direkt första dagen! Det är anställningsavtalet som du har som grund om det uppstår problem kring jobbet. På avtalet ska det stå;

• Lön
  • Arbetsplatsens adress
  • Dina arbetsuppgifter
  • Anställningstid/anställningsform, visstid, tillsvidare, provanställning
  • Arbetstid per dag eller vecka
  • Ersättning för övertid och obekväm arbetstid (så kallad OB)
  • Om avdrag görs för kost och logi ska det framgå exakt hur mycket
  • Semesterersättning eller semesterdagar

Lönebesked – ska du få varje gång arbetsgivaren betalar ut din lön. Där ska framgå hur mycket du har arbetat, vilken lön du har fått, hur mycket som dragits i skatt och hur stor din semesterersättning är eller hur många semesterdagar du har. Får du inget lönebesked, inte ens efter att du frågat om det, är det läge att bli misstänksam. Hör av dig till facket direkt!

Arbetsintyg – ska du få när du avslutar en anställning. Där står det när och hur länge du varit anställd, vad du har gjort och hur det har fungerat. Det är viktigt när du söker andra jobb.

Trygghet

Det är tryggt att ha ett jobb, men det finns ytterligare saker du kan göra för att känna dig tryggare. Gå med i facket och a-kassan till exempel!

Anställning