Frösunda försämrar arbetsvillkoren för anställda i Falkenberg i en omorgansiation

I sin text ”Frösunda vill bara försämra arbetsvillkoren”, publicerad i HN 160420, skriver Anton Berglund om den pågående förhandlingen mellan Kommunal och Frösunda. Konsekvensen av Frösundas omorganisation blir bland annat att anställda får minde i lön.

Kommunal i Falkenberg riktar hår kritik mot Frösundas omorganisation som leder till försämrade arbetsvillkor för de anställda. Frösunda har sagt upp det lokala avtal som tidigare gällt mellan anställda som kom från kommunen när assistansen lades ut på entreprenad 2013. Frösundas besked har varit att de tidigare anställda kommer bli erbjudna en omplacering, vilket innebär sämre arbetsvillkor och mindre i lön. Om de anställda däremot tackar nej blir de uppsagda på grund av arbetsbrist.

Läs hela texten i Hallands Nyheter här!

Intervju med Maria Jörmalm Andersson, sektionsordförande Kommunal Falkenberg

Vad blir konsekvenserna för de anställda av Frösundas omorganisation?

-Om det blir som Frösunda vill kommer det får stora konsekvenser för de anställda och kvaliteten. De anställda blir uppsagda på de tjänster de har idag, vilket bland annat innebär lägre tjänstgöringsgrad, mindre i lön men mer tid på jobbet. Men det värsta är att man går från tillsvidareanställningar till visstidsanställning. Frösunda har ett kollektivavtal där de anställda kan vara heltidsanställda, ändå ändrar de anställningsformen till en mer otrygg anställningsform.

Det lokala jouravtalet sägs upp, vad innebär det för de anställda?

- I och med att det lokala jouravtal sägs upp kommer de anställda inte få tillräkna sig tiden de jobbar på natten i tjänstgöringsgraden, vilket kan innebär att en som jobbar 100 procent hamnar på 75 procent.

Frösunda nämner omplaceringar, vad innebär det?

Allt är inte klart än, men som det ser ut nu kan en anställd bli omplacerad i till exempel Halmstad och Borås och fler platser runt om i Sverige. Frösunda är stort och finns lite överallt.

Alliansen Plus (C,MP, KD och L) lade ut assistansen på entreprenad 2013, har politiken något ansvar?

Politiken har verkligen ett ansvar och vi ser fram emot kommunfullmäktige där vänsterns (V) motion tas på tisdag om att kommunen ska vara ett alternativ för att bedriva personlig assistans. Den debatten visar vilka som stödjer Kommunals medlemmar.

Vad är viktigt att de anställda som drabbas av Frösundas omorganisation tänker på?

Jag tycker det är viktigt att medlemmarna håller ihop och pratar med varandra och står upp för varandra. Det är vårt fackliga löfte att stå upp för varandra; i det löftet finns styrkan.