Förare samarbetar över de fackliga gränserna

En del kör bröd, andra kör passagerare, men det finns ändå många beröringspunkter mellan förarna inom Kommunal, Handels och Livs. Det tvärfackliga samarbetet inom LO öppnar upp för samarbeten i de frågor vi har gemensamma, som till exempel stress och övervakning. I dagarna hölls den tredje LO-konferensen där förare från hela landet analyserar och diskuterar lagar, villkor och EU-direktiv som påverkar arbetssituationen.

- Stressen är densamma för oss alla, men den går under olika namn. Vi har tidtabeller, andra har körorder. Det som känns positivt nu är att Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter betonar den psykosociala arbetsmiljön. Äntligen finns ett verktyg för att säkra att vi mår bra på jobbet, säger Rosa Andersson, förare och medlem i Kommunals förbundsstyrelse.

Det tvärfackliga samarbetet har också börjat etableras på lokal nivå, till exempel i Skåne. Det gör att förarna gemensamt kan påverka politiker och tjänstemän i frågor som framkomlighet.

- Det är viktigt för oss att hänga med i vad som händer just nu. Utstationeringsdirektivet, ansvarsutkrävande, uthyrning av arbetskraft och så vidare. Mycket av det som händer inom åkeribranschen kommer till vår bransch sedan, säger Susanne Gällhagen, ombudsman på Kommunal.