Vad kostar det att vara med i Kommunal 2020?

Din medlemsavgift till Kommunal baseras på din inkomst. Här kan du se vilken avgiftsnivå du hamnar i och vad du betalar varje månad.

Medlemsavgiften baseras på sex avgiftsnivåer. Vilken avgift du ska betala beror på vilken genomsnittlig månadsinkomst du hade före skatt föregående år, dvs vilken inkomstintervall du hamnar i. Här kan du se vad det kostar att bara vara med i Kommunal och om du också väljer att vara med i a-kassan – vilket vi självklart rekommenderar. Är du med i a-kassan har du rätt att ansöka om ersättning vid arbetslöshet, och då får du också en inkomstförsäkring via ditt medlemskap i Kommunal.

2020 års medlemsavgifter

1. Du tjänar 0 – 10 000 kronor per månad.

• Medlemsavgift utan a-kassa: 125 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 238 kr/månad

2. Du tjänar 10 001 – 18 879 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 258 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 371 kr/månad

3. Du tjänar 18 880 – 21 682 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 306 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 419 kr/månad

4. Du tjänar 21 683 – 25 421 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 390 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 503 kr/månad

5. Du tjänar 25 422 – 34 766 kronor per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 453 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 566 kr/månad

6. Du tjänar 34 767 eller mer per månad

• Medlemsavgift utan a-kassa: 618 kr/månad
  • Medlemsavgift med a-kassa: 731 kr/månad

Avgiftsbeloppen uppdateras varje år.

På Kommunals kongress 2019 beslutades att det är rimligt att den lägsta avgiftsnivån åtminstone ska täcka kostnaden som varje medlem har. Skillnaden mellan självkostnaden och lägsta avgiftsnivån är i dag cirka 35 kronor. Kongressen beslutade att skillnaden mellan självkostnaden och den lägsta avgiftsnivån ska tas bort i fler steg. Den första höjningen kommer januari 2020.

Studerande

Du som går på barn- och fritids-, vård- och omsorgs-, eller naturbruksprogrammet i gymnasiet eller vuxenskola inom Kommunals verksamhetsområden kan bli medlem. Medlemsavgiften baseras på din inkomst och alla medlemmar har ett likvärdigt medlemskap i Kommunal.

Vad går medlemsavgiften till?

Allas medlemsavgifter bidrar till den fackliga verksamheten. Allt från förhandlingar med arbetsgivare, till fackliga studier, skapa inflytande på din arbetsplats och påverka och förbättra din arbetsmiljö. Kostnaden för en försäkring för ditt hem och din fritid ingår i medlemsavgiften. Alla medlemmar har också en extra inkomstförsäkring som gäller vid arbetslöshet om du samtidigt är med i a-kassan.

Föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier?

Om du är föräldraledig, sjukskriven eller ledig för studier på 100 % under minst 30 dagar har du rätt att betala den lägsta avgiften. Kontakta Kommunals medlemscenter för att få frånvaron registrerad.