Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Undersköterskesatsningen – frågor och svar

Mer fakta om undersköterskesatsningen.

Vad är undersköterskesatsningen?

Undersköterskor är en värdediskriminerad grupp på arbetsmarknaden. Det innebär att deras arbete värderas lägre för att det är ett kvinnodominerat yrke, jämfört med yrken där män är i majoritet. För att komma till rätta med detta har Kommunal förhandlat fram en rejäl extra löneökning utöver industrins märke.

Vilka får ta del av undersköterskesatsningen?

Undersköterskesatsningen gäller utbildade undersköterskor som arbetar som undersköterskor och utför en undersköterskas arbetsuppgifter. De utbildningar som jämställs med undersköterskeutbildning är utbildningar inom vård och omsorg som Komvux och gymnasier där man får nationellt betyg - har man inte examen som undersköterska omfattas man inte av den extra satsningen. Det blir sedan en förhandling lokalt om vilka som ingår i gruppen som ska få del av den extra satsningen på 1020 kr.

Jag utför undersköterskeuppgifter, men har en annan titel än undersköterska, får jag del av satsningen?

Vad är industrins märke?

Märket är något som sätts av fackföreningarna inom Sveriges industri. Det är en siffra som visar hur stora löneökningarna borde vara i en kommande avtalsrörelse. Den siffran kommer man fram till genom att granska det ekonomiska utrymmet inom industrin.
För fackföreningarna styr märket var löneökningarna ska hamna, men frågor som rör arbetsvillkor och liknande måste också räknas in i avtalen.