Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Tydligare regler kring jour och vaken natt

"Gör det tydligare hur ofta man ska gå  upp per natt när man har jour", föreslår Elisabeth i Nyköping
"Gör det tydligare hur ofta man ska gå upp per natt när man har jour", föreslår Elisabeth i Nyköping
Foto: Kommunal
Många förslag har kommit in till Tuppen som handlar om bättre villkor och större tydlighet kring jour på natten. Det har Kommunal förbättrat i ett nytt jouravtal som gäller för alla som jobbar på gruppboenden och inom personlig assistans.

Det nya jouravtalet gäller från maj 2017. När du har sovande jour betyder det att du inte ska göra planerade insatser mellan midnatt och 6 på morgonen, utan bara akuta insatser som brukaren ber om. När planerade insatser är nödvändiga, som att ge medicin, ska det regleras i ett lokalt kollektivavtal där man kan komma överens om en högre ersättning.

Sovande jour ska kunna vara just det

I det nya avtalet är det tydligt att sovande jour ska vara just det. Du ska kunna sova, och det är bara akuta insatser som får utföras under ett sådant pass. Om du gör planerade insatser som att ge medicin eller vända brukaren bör du kontakta Kommunal som då kan begära förhandling om att i stället lägga arbetsuppgifterna under ett pass med vaken natt.

När det gäller de akuta insatserna finns ingen regel för hur många de får vara – brukaren kan ju ha blivit tillfälligt sjuk eller något annat kan vara fel.

- Om du är uppe under ett jourpass ska du notera hur ofta och hur länge, så kan du informera Kommunal om situationen blir varaktig. De kan göra en bedömning om schemat behöver tas upp till förhandling. Du som jobbar inom personlig assistans eller på gruppbostad har ofta långa arbetspass och det är så klart inte meningen att du ska vara vaken ett helt dygn, säger Maria Hansson, ombudsman på Kommunals förbundskontor.