Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Hållbara heltider i kommuner och landsting

"Alla som vill jobba heltid borde få göra det" tycker Ramona i Tanumshede
Foto: Kommunal
Heltidsarbete ger högre inkomst, större trygghet och bättre pension – något som är efterfrågat av medlemmarna i Kommunal. Många förslag i medlemsdialogen Kommunal vaknar handlar om att få arbeta heltid med en hållbar arbetsmiljö. Nu har Kommunal förhandlat fram att hållbara heltider ska gälla i kommuner och landsting senast 2021.

På många arbetsplatser där medlemmarna i Kommunal arbetar är villkor och scheman inte anpassade för att de anställda ska kunna arbeta heltid. Ofta erbjuds deltidstjänster, och för att få ihop till en heltidstjänst kan det krävas många helgpass, långpass och delade turer. Många medlemmar i Kommunal väljer också bort att arbeta heltid på grund av en tung arbetsmiljö.

Deltid innebär lägre inkomst, minskad trygghet och lägre pension. Det finns en stor skillnad mellan arbetsplatser som domineras av män, där heltid är självklart, och kvinnligt dominerade arbetsplatser där arbetet organiseras kring deltidstjänster. Det är en jämställdhetsfråga att hållbara heltider blir en självklarhet även inom kvinnligt dominerade offentliga verksamheter.

Kommunal har skrivit avtal med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om att förändra arbetsplatserna så att heltid ska vara det normala. Det betyder att bemanning, arbetsmiljö och schemaläggning ska organiseras så att de anställda kan arbeta heltid. Vid nyanställning ska heltid erbjudas och andelen som jobbar heltid ska vara högre. Senast 2021 ska förändringen vara genomförd, och under 2017 ska alla arbetsgivare inom kommuner och landsting göra en egen plan för hur det ska gå till.

Kommunal arrangerar konferenser runt om i Sverige tillsammans med kommunerna för att driva på arbetet, och följer upp hur det går regelbundet. På www.heltid.nu hittar du mer fakta om resan mot hållbara heltider.

Resan mot framtidens Kommunal

Genom medlemsdialogen Kommunal vaknar har vi fått in många kreativa förslag, rättmätig kritik, kunskap om problem vi inte varit medvetna om och förslag på saker vi redan satt igång att jobba med. Läs mer om resultatet och det fortsatta arbetet under kommunal.se/framtiden.