Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Fler engagerade på arbetsplatsen

"Vi måste bli fler skyddsombud och arbetsplatsombud" tycker Pia från Visby
Foto: Kommunal
Du och dina arbetskompisar vet vad som fungerar på din arbetsplats, och vad som inte gör det. Oftast är det mest effektiva att driva förändringen direkt på arbetsplatsen. Därför gör Kommunal nu en storsatsning på att öka antalet arbetsplatsombud och skyddsombud.

Arbetsplatsombud och skyddsombud är dina närmaste kontaktpersoner i Kommunal. De ska väljas av medlemmarna, och leder det fackliga arbetet på din arbetsplats.

Närheten till Kommunal är viktig för att det ska vara värt att vara medlem. Att få direkt återkoppling och lösningar på sina vardagsproblem med scheman och arbetskläder till exempel. Det är något många efterlyser i medlemsdialogen Kommunal vaknar.

Länken mellan medlemmarna, arbetgivaren och Kommunal

Nyckeln är förtroendevalda kollegor som finns nära varje dag och blir en länk mellan medlemmarna, arbetsgivaren och Kommunal.

- Vi vet att många är intresserade av att axla rollen som förtroendevald. När Kommunal gick ut med frågan i våras kom hundra intresseanmälningar in på bara några veckor, säger Jenny Hammenstig som är ombudsman i Kommunal.

Parallellt med en informationskampanj på Kommunals webb, och Facebook pågår en intensiv verksamhet på arbetsplatser runt om i landet för att väcka engagemang och intresse för de fackliga frågorna.

Förbättrar utbildningarna till förtroendevalda

- Vår sektion fokuserar på att träffa de arbetsplatser där det inte finns förtroendevalda, och pratar om varför det är så viktigt att ha det. Dessutom har vi dragit igång ett program där alla förtroendevalda får en egen mentor som håller koll på deras utveckling och behov, säger Jeanette Johansson, ordförande för Kommunal i Mölndal.

Under de närmsta åren kommer Kommunal satsa på att tydliggöra och utveckla arbetsplatsombudens och skyddsombudens roll. Det ska bli roligare och enklare att vara förtroendelvald på arbetsplatsen, och vi förbättrar utbildningarna som förtroendevalda får.

Intresserad själv?

Är du intresserad av att bli förtroendevald? Ta steget och engagera dig! Din sektion hjälper till med de praktiska detaljerna. Eftersom det är dina arbetskompisar som ska utse dig som representant behöver ett möte hållas på arbetsplatsen. Mer information om vad det innebär att vara arbetsplatsombud hittar du här.

Förändringsresan fortsätter

Förändringarbetet fortsätter. Har du en idé på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening? Var med och påverka framtidens Kommunal!

Lär känna Tuppen och lämna ditt förslag du också på kommunal.se/kommunal-vaknar