Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Arbetskläder i förskolan – ett jämställdhetsbeslut

"Lämpliga arbetskläder borde arbetsgivaren stå för" tycker Leif i Lysekil
Foto: Kommunal
Många av förslagen i medlemsdialogen Kommunal vaknar handlar om att fler yrkesgrupper borde få tillgång till arbetskläder. När Kommunals sektion i Luleå tog med sig kommunalrådet Niklas Nordström (s) på arbetsplatsbesök blev han helt bestört över skillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade arbetsplatser. Ett halvår senare hade kommunen fattat beslut om rätt till arbetskläder för anställda i förskolan.

Det var Inez Thomasson-Olofsson, ordförande i sektion Luleå, som tog med sig kommunalrådet på besök i äldreomsorgen, förskolan och VA-sektorn.

- Det var en blåsig och ruggig dag, och förskolepersonalen sa till oss att ”ni ser att vi får bylta på oss allt vi har, vi får stå för kläderna själva”. Dessutom var de jätteupptagna och hade inte tid att sätta sig ned med oss, minns Inez Thomasson-Olofsson.

Kontrasten kunde inte bli större när de anlände till den mansdominerade arbetsplatsen, där ett stort gäng medlemmar klädda i kommunens jackor satt ner i lugn och ro i ett sammanträdesrum.

Det är en horribel skillnad mellan mans- och kvinnodominerade arbetsplatser!

- Efteråt var vi överens om att det är en horribel skillnad mellan mans- och kvinnodominerade arbetsplatser. Den goda nyheten är att arbetskläder som jämställdhetsbeslut är lätt att fatta, säger Inez Thomasson-Olofsson.

Kommunen avsatte 2,5 miljoner vardera till barn- och utbildningsförvaltningen samt socialförvaltningen för inköp av ytterkläder de närmaste tre åren. En testgrupp har utsetts för att rätt kläder ska beställas från leverantören.

Föregångare runt om i landet

Många av Kommunals sektioner över hela Sverige har drivit igenom rätt till arbetskläder i förskolan, så det finns flera föregångare att inspireras av.

- Det börjar med dig och dina arbetskompisar, säger Chamilla Bohman, ombudsman och gruppchef på Kommunals arbetsplats- och avtalsenhet. Prata med er chef om att det behövs arbetskläder. Om ni inte får gehör där, kontakta sektionen. Frågan om arbetskläder drivs också som en central avtalsfråga. Vi lyfter den i alla avtalsyrkanden i år, säger Chamilla Bohman.

Framgångar inom äldreomsorgen visar vägen

När det gäller arbetskläder för anställda inom äldreomsorgen har Kommunal redan nått framgång. I januari 2018 kommer en ny föreskrift från Arbetsmiljöverket om att arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla arbetskläder för dem som arbetar inom äldreomsorgen. Det är en enorm seger för Kommunals medlemmar, som hittills själva varit tvungna att ansvara för sin egen arbetsmiljö och riskerna för smittspridning.

Vi har förflyttat berg. Alla har bidragit till att vi nu kan sätta kvinnodominerade yrken på kartan i arbetsmiljölagen, säger förbundsombudsman Ann Georgsson.

Förändringsresan fortsätter

Förändringarbetet fortsätter. Har du en idé på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening? Var med och påverka framtidens Kommunal!

Lär känna Tuppen och lämna ditt förslag du också på kommunal.se/kommunal-vaknar