Välkommen!

Här kan du lära känna tuppen och följa vårt förändringsarbete. Du kan påverka tuppens humör och skicka förslag till Tobias på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening. En del förslag har vi redan gjort verkstad av.

Varför en tupp? Kommunal behöver förändras. För att kunna göra det måste vi våga testa nya verktyg. Tuppen är ett sådant. Den fungerar som ett språkrör för dig som medlem och som en väckarklocka som håller oss på tå.

Genom att skanna av sociala medier har tuppen koll på allt som sägs om Kommunal. När du som medlem gillar det Kommunal gör, då är den glad. Är du missnöjd, då visar den det. Den hjälper helt enkelt oss att förändras.

Läs mer om hur medlemmarnas förslag omvandlas till konkret handling!
Kommunal behöver förändras. Och för att kunna göra det måste vi våga testa nya verktyg. Tuppen är ett sådant. Den fungerar som ett språkrör för dig som medlem och som en väckarklocka som håller oss på tå.

Tuppbarometern

Tuppens humör styrs av vad som sägs om Kommunal på sociala medier i kombination med knappklick här på sajten. Tyck till!

Tuppbarometern

Tack för din åsikt! Den hjälper ledningen att hålla koll på hur Kommunal mår.

Så här fungerar det: Kommentarer där Kommunal nämns analyseras och kategoriseras som negativa/ neutrala/ positiva. Detta, tillsammans med klick ovan, styr tuppens humör.

Förslagslådan

Har du en idé på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening? Bidra med den här så ser tuppen till att Tobias ser den. Utvalda förslag publiceras tillsammans med svar från Tobias.

Bidra med ditt förslag Läs andras förslag

Tack för att du vill bidra. Skriv en rubrik som signalerar vad ditt förslag handlar om och en kort beskrivning av vad förslaget går ut på.

Undersköterskeutbildning

Vi behöver en undersköterskeutbildning som är lika över hela landet. Det är dags att höja kvaliteten på utbildningen samt ganska snart se till att vi får en legitimation på vårt yrke. Som det är idag har vi snart inga riktiga undersköterskor kvar! Pia, Värmdö

Tobias kommentar

Hej Pia! Ditt förslag är även för oss en prioriterad fråga! Vi driver frågan om legitimation för undersköterskor, och vill se en legitimation som kopplas till utbildningen. Vi arbetar för att Vård- och omsorgsprogrammet och motsvarande vuxenutbildning ska leda till en legitimation, och utbildningen regleras så att alla som utbildar sig till undersköterska ska läsa samma kurser i hela landet.

Läs fler förslag!

Tobias och tuppen

Följa med Tobias och tuppen i förändringsarbetet.

Kommunal vaknar! Tobias och tuppen
Tobias möter Pia