Välkommen!

Under 2017 har Kommunal haft sällskap av en robottupp, som har haft i uppdrag att vara ett språkrör för medlemmarna. Den har varit ett verktyg i vårt förändringsarbete.

Vi bjöd in medlemmarna att påverka tuppens humör och skicka förslag till vår ordförande Tobias på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening. En del förslag har vi redan gjort verkstad av.

Genom att skanna av sociala medier höll Tuppen koll på allt som sägs om Kommunal. När du som medlem gillade det Kommunal gör, då var den glad. Var du missnöjd, då visade den det. Den hjälper helt enkelt oss att förändras.

Medlemmarna skickade in över 1300 förslag, som har resulterat i 46 pågående förändringsprojekt.

Nu är Tuppens år över, och vi säger hejdå till vår väckarklocka. Men förändringsarbetet har bara börjat. Läs vår plan för framtiden här.

Läs mer om hur medlemmarnas förslag omvandlas till konkret handling!

Tack för att du vill bidra. Skriv en rubrik som signalerar vad ditt förslag handlar om och en kort beskrivning av vad förslaget går ut på.

Undersköterskeutbildning

Vi behöver en undersköterskeutbildning som är lika över hela landet. Det är dags att höja kvaliteten på utbildningen samt ganska snart se till att vi får en legitimation på vårt yrke. Som det är idag har vi snart inga riktiga undersköterskor kvar! Pia, Värmdö

Tobias kommentar

Hej Pia! Ditt förslag är även för oss en prioriterad fråga! Vi driver frågan om legitimation för undersköterskor, och vill se en legitimation som kopplas till utbildningen. Vi arbetar för att Vård- och omsorgsprogrammet och motsvarande vuxenutbildning ska leda till en legitimation, och utbildningen regleras så att alla som utbildar sig till undersköterska ska läsa samma kurser i hela landet.

Läs fler förslag!

Tobias och tuppen

Följa med Tobias och tuppen i förändringsarbetet.

Packat och klart. Tuppens uppdrag är slut - förändringsresan fortsätter.
1356 mottagna medlemsförslag
Kommunal vaknar! Tobias och tuppen