Hur värvar man medlemmar i coronatider?

Petra Kinnari
Från vänster Ulrika Jonsback, Petra Kinnari och Åsa Hedlund.
Foto: Kommunal
Petra Kinnari och hennes kollegor på sektion Falun har lyckats bra med värvningen i coronatider. Läs intervju med henne och ta dela av hennes erfarenheter och bästa tips för att värva nya medlemmar.

Vilka förändringar har Coronautbrottet inneburit för ert arbete på sektionen?

De första veckorna var svåra, och nästan lite chockartade, när plötsligt alla uppmanades att stanna hemma vid minsta symtom på förkylning. Plötsligt blev jag nästan själv på sektionen.

Och det fackliga arbetet rullar ju på med medlemmar som behöver stöd och hjälp. Dessutom var sektionen inne i ett väldigt intensivt skede med verksamheter som var på gång att privatiseras.
Situationen blev ohållbar så efter ett tag, när vi samlat oss, försökte vi göra anpassningar till det rådande läget. Vi gjorde en riskbedömning och undersökte vilka arbetsuppgifter som faktiskt går att utföra hemma. Vi körde hem datorer, telefoner och annat så att fackliga företrädare kunde sitta hemma och arbeta. Men vi har dessvärre väldigt begränsade tekniska resurser just vad gäller t ex datorer och telefoner.

Hur har värvningsarbetet påverkats?

Faktum är ju att det går väldigt lätt att värva nu. Människor blir otroligt glada när vi ringer.

Hur gör ni för att kunna träffa potentiella medlemmar?

Sektionen är just nu inne i ett väldigt intensivt skede med flera verksamheter som ska övergå till privata arbetsgivare. Vi behöver hålla många medlemsmöten och hade planerat att ha de flesta utomhus. Vi har dock haft tur och haft tillgång till stora lokaler där vi kunnat hålla distans och genomföra mötena.

Vilka yrkesgrupper kan ni fortfarande träffa fysiskt?

Svårt peka ut en särskild grupp.

Hur gör ni för att hålla kontakt med befintliga medlemmar?

Vi åker ut och lämnar ”energikorgar” med något gott för att visa att Kommunal finns och stöttar, vi gör sms-utskick och vi har grupper på facebook.

Vi undersöker just nu om intresse finns för att ha någon form av onlinemöte för företag/arbetsplats för att kunna informera om saker och för medlemmar/anställda att ställa frågor.

Vilka planer har ni för värvningsarbetet de närmsta månaderna?

Värva sommarvikarier. Vi tar höjd på sommaren för vi vet hur lättvärvat det är då.
Det anordnas vikarieträffar där vi närvarar. Det brukar också vara träffar för personal som arbetar på förskolor som slås ihop under sommaren. Där är vi också.