Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Gå och rösta för schyssta villkor

Oliver, medlem i Kommunal
Foto: Kommunal
Alla pratar om schyssta villkor men vad betyder det egentligen? För oss fackliga betyder schyssta villkor att en arbetstagare bland annat har en trygg anställning, en lön som man kan leva på, man ska inte behöva riskera sin hälsa eller sitt liv, man ska kunna kombinera yrke och fritid inte behöva bli diskriminerad av någon anledning.

För detta behövs ett starkt regelverk som alla måste följa, ett kollektivavtal. I Sverige kallar vi den svenska modellen. Schyssta villkor handlar kort och gott om, det ska vara ordning och reda på arbetsmarknaden.

I många år har EU:s regelverk satt den svenska modellen på starka prövningar genom den fria rörligheten av arbetstagare och offentliga upphandlingar som gjort och gör det möjligt att anlita arbetstagare till långt sämre villkor än de som finns i kollektivavtalen. EU:s regelverk har framför allt syftat på att pressa kostnaderna för kunderna utan hänsyn till arbetstagarna, där företag har haft upplägget att endast kunna konkurrera med dåliga löner och villkor som affärsidé.

Kommunal vill att alla som jobba i Sverige ska ha samma möjligheter och villkor. Dessa villkor garanteras i kollektivavtal. För detta behöver vi jobba med att förbättra de grundläggande sociala rättigheterna inom EU.

Det är en nödvändighet för att kunna behålla den fria rörligheten av arbetstagare inom Unionen. Därför kräver vi att ett socialt protokoll ska införas i EU:s fördrag (grundlag) för att garantera dessa grundläggande sociala rättigheter genom att räta upp obalansen mellan den fria marknaden och social dumping och garantera fackliga fri- och rättigheter inte ska underordnas de ekonomiska rättigheterna. Ett socialt protokoll ska garantera att en arbetstagare har ett större värde än ett kylskåp.

Men det finns politiska partier som vill något annat. Under de fem år som Europaparlamentet arbetat sedan förra valet har den borgerliga och konservativa svenska högern inte röstat för något förslag som skulle garanterat arbetstagarna i Sverige eller inom EU grundläggande minimivillkor och rättigheter. Det konstateras i en rapport ifrån Arena Idé - Slaget om arbetsmarknaden.

De svenska socialdemokraterna tillhör partigruppen det progressiva förbundet av Socialdemokrater i Europaparlamentet (S&D-gruppen). Tillsammans är det de som stått och står upp för arbetstagares schyssta villkor och rättigheter.

26 maj är det ditt val och din röst som påverkar hur EU ska komma att se ut.