Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Gå och rösta för ditt Europa!

Bild på jordglob
Foto: Unsplash
Vad gör EU egentligen? Det enkla svaret är att det handlar om samarbete. Sverige och de andra EU-länderna har pekat ut ekonomiska och politiska frågor som de vill arbeta med tillsammans. Ekonomisk tillväxt, hög sysselsättning och hållbar utveckling i EU-länderna är några av målen för samarbetet. Att främja fred och bekämpa diskriminering är andra. Att resa, arbeta eller studera i ett annat EU-land är andra saker som vi kommit överens om.

I grund och botten skapar EU fantastiska förutsättningar och möjligheter för oss alla, om vi vill. Men för att EU ska vara det vi önskar måste vi som medborgare i EU också tillsammans rösta fram våra representanter som vi vill ha för att skapa den goda utvecklingen för oss.

Men något har gått fel. Den politiska utvecklingen i Europa är oroande. Populistiska och högerextrema partier har brutit ny mark, bland annat genom en kombination av EU-kritik och flyktingmotstånd. Partier som växer genom att skapa rädsla för det okända.

I flera medlemsländer styr nu politiska partier som öppet ifrågasätter de öppna demokratiska samhällen som många i västvärlden börjat ta för givna. Demokratin ställs inför nya och allvarliga hot som också sätter de fackliga fri- och rättigheterna under press. Högerextremism och högerpopulism riktar udden mot bland annat fackföreningar och jämställdheten. I Ungern har regeringen redan inskränkt yttrandefriheten, föreningsrätten och strejkrätten.

I tider av bristande social trygghet byggs denna rädsla av populister som skyller arbetslöshet och fattigdom på globaliseringen eller flyktingkrisen på att dessa medmänniskor endast kommer för att de vill sko sig på den Europeiska välfärden.

Många säger att min röst inte märks i sammanhanget men om alla säger så riskerar de krafter som hellre söndrar EU och Europa än att bygga vår gemenskap att vinna Europavalet. Varje liten röst räknas, det handlar om din framtid.

De svenska socialdemokraterna tillhör partigruppen det progressiva förbundet av Socialdemokrater i Europaparlamentet. Tillsammans är de garanter för demokratiska fri- och rättigheter och social inkludering.

Det är nu du chansen att påverka vilka politiker som ska företräda dig i Europaparlamentet under de kommande fem åren. Den 26 maj är det ditt val och Du väljer vilken väg EU ska gå!