Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Hela Kommunal fikar - Fairtrade Challenge den 9 maj

Hela Kommunal fikar
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Du vet väl att du kan bidra till en rättvisare värld bara genom att ta en kopp kaffe? Den 9 maj är det dags för den årliga fikautmaningen Fairtrade Challenge. Då kommer många arbetsplatser att få besök från Kommunal som har med sig Fairtrade-märkt kaffe och choklad. I år kan du och dina kollegor också tävla med er bästa fikabild och vinna en fin priskorg med Fairtradeprodukter.

Ju fler vi är som fikar den 9 maj, desto bättre! Vi har gjort det förr och vi kan göra det igen : om tillräckligt många fikar samtidigt har Kommunal chans att vinna hela utmaningen. Som bäst har Kommunal samlat 136 000 deltagare!

Det kan inte bli enklare: om din sektion bjuder på fika, är allt du behöver göra att tacka ja till en kopp kaffe eller te och kanske en bit choklad.

Hela Kommunal fikar
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Värvar du den 9 maj?

Fairtrade Challenge är ett utmärkt tillfälle att prata lite extra om arbetsvillkor både i världen och i Sverige. Det har genom åren varit ett av våra mest framgångsrika värvningstillfällen. Om du värvar en kollega den 9 maj, använd värvningskoden för Fairtrade Challenge! Den finns på värvningssidan. Välj Fairtrade 2019 i rullistan.

Tävla mot Handels om bästa fikabilden

Hur fikar du och kollegorna den 9 maj? Ta chansen att vinna en presentkorg från Fairtrade till gänget på jobbet - ta en fikabild på er tillsammans,  tagga den med #helakommunalfikar och dela den på Facebook. Då är ni med i Kommunals och fackförbundet Handels tävling om bästa Fairtradefikabild.

Tävlingen pågår från den 9-12 maj 2019 och vinnaren utses av en jury från Kommunal och Handels. Vinnaren presenteras här tisdagen den 14 maj 2019. Beslutet kan ej överklagas. Tävlingen är inte på något sätt sponsrad av eller knuten till Facebook. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Handels är engagerat i Fairtrade eftersom rättvis handel är en hjärtefråga för förbundet som har medlemmar inom butik, lager och e-handel.

Vinnare av bästa fikabild: Lisa Jern som jobbar på kyrkogårdsförvaltningen i Skövde pastorat. Vinnaren meddelas personligen.

Därför engagerar sig Kommunal i Fairtrade

Fairtrademärkta produkter bidrar till att odlare och lantarbetare får bättre betalt för sitt arbete och kan ta sig ur fattigdom. Det är viktigt för Kommunal att det kaffe och te vi dricker är producerat på ett rättvist sätt. Vi är över en halv miljon medlemmar och tillsammans kan vi skapa förändring. vår gemensamma styrka vill vi använda till att stödja mänskliga rättigheter, rättvisa löner och bra villkor i alla delar av världen. Därför engagerar vi oss i Fairtrade. Läs mer om Kommunals engagemang på Fairtrades webbplats