Ansök till Kommunals facklig-politiska kandidatprogram

Två kvinnor och en man sitter vid ett mötesbord och ser glada ut.
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Är du förtroendevald? Brinner du för politiken? Drömmer du om att få göra viktiga fackliga frågor till verklighet i riksdagen? Då är Kommunals facklig-politiska spetsutbildning något för dig! Utbildningen passar dig som på sikt vill kandidera till ledande poster inom socialdemokratin.

Välkommen att ansöka!

Nu är du som är förtroendevald i Kommunal välkommen att ansöka till Kommunals facklig-politiska kandidatprogram. Programmet genomförs för första gången och är en spetsutbildning för förtroendevalda som är intresserade av att fördjupa sitt facklig-politiska intresse och utveckla sitt eget ledarskap. Med start i vinter kommer programmet pågå till år 2022. Det kommer att finnas plats för max 30 deltagare.

När och var?

Programmet består av fem internat. Varje internat är två dagar långt och de är planerade att äga rum på Marholmen, norr om Stockholm. Planerad start januari 2021.

Inför och mellan träffarna kommer deltagarna att få en del hemuppgifter, men huvudfokus ligger på arbete på internaten.

Vem passar utbildningen?

Målgrupp för programmet är förtroendevalda i Kommunal som vill, och har förutsättningar att, nå valbara platser på Socialdemokraternas riksdagslistor, att kandidera till Europaparlamentet eller kandidera till annan ledande roll i kommun och region.

Programmet kommer att ge dig som deltar kunskaper, insikter, metoder och verktyg
som behövs för att, utifrån en gemensam värdegrund, sätta avtryck i den socialdemokratiska politikens utveckling och genomförande.

Programledning och diplom

Programmet arrangeras av Kommunals förbundskontor med stöd av externa föreläsare. Efter avslutad utbildning får du ett diplom.

Så ansöker du

Fyll i dina uppgifter i formuläret längre ner på denna sida. Bifoga även ett personligt brev där du besvarar dessa frågor:

• Varför vill du delta i Kommunals kandidatprogram?
  • Hur tror du att kandidatprogrammet kan bidra till din utveckling?
  • Vad har du för mål med ditt partipolitiska engagemang i Socialdemokraterna?
  • På vilket sätt kan du bidra till nya eller bredare perspektiv inom politiken?

Sista ansökningsdatum och frågor

Vi vill ha din ansökan hos oss senast den 11 oktober 2020. Vi eftersträvar mångfald hos våra deltagare.

Om du har frågor om programmet eller ansökan är du välkommen att vända dig till Katarina Berggren som är förbundsombudsman på utbildnings- och fackligpolitiska enheten på förbundskontoret. Henne når du via hennes e-post eller på telefonnummer 010-442 70 32.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÅÅÅÅ
Ditt medlemsnummer går att hitta på Mina sidor, din faktura eller ditt medlemskort.
Filstorleken får inte överstiga 2 MB.
Tillåtna filtyper: gif jpg jpeg png pdf doc docx.
Skriv ditt personliga brev här eller klistra in text från till exempel Word.