Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Rösta för kvinnors rättigheter och schyssta villkor
Selda, medlem i Kommunal
Foto: Simon Rosengren

Europaval 2019

Europaparlamentet beslutar om frågor som påverkar oss alla. I valet den 26 maj uppmanas medlemmarna i Kommunal att gå och rösta för kvinnors rättigheter och schyssta villkor på jobbet.

Våra budskap

Gå och rösta! För kvinnors rättigheter.

Europavalet handlar om jämställdhet. Kommunal står upp för lika rättigheter för kvinnor och män – i samhällslivet, familjelivet och inte minst på arbetsmarknaden. När högerpartier runt om i Europa mobiliserar för en konservativ familje- och arbetsmarknadspolitik sätter vi stopp för deras planer. Kommunal vill att jämställdheten ska öka i hela EU. Gå och rösta för demokrati och kvinnors rättigheter!

Hur jobbar EU med jämställdhet? Här kan du fördjupa dig

Gå och rösta! För schyssta villkor på jobbet.

Europavalet handlar om schyssta villkor på jobbet. Kommunal står upp för att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Vi sätter människan före marknaden – det är nog med lönedumpning, frikostiga undantag för riskkapitalbolag och skatteparadis för de rika. När högerpartier runt om i Europa mobiliserar för sämre villkor för löntagarna sätter vi stopp för deras planer. Kommunal vill se ett EU som sätter löntagarnas bästa i första rummet. Gå och rösta för demokrati och schyssta villkor på jobbet!

Vad menas med schyssta villkor? Här kan du fördjupa dig

Gå och rösta! För DITT Europa.

Europavalet handlar om din framtid. Nu har du chansen att påverka vilka politiker som ska företräda dig i Europaparlamentet under de kommande fem åren. Sveriges progressiva röst i EU-samarbetet behövs, din röst behövs. Ta chansen! Gör skillnad! Gå och rösta för ditt Europa den 26 maj!

Vad gör EU egentligen? Här kan du fördjupa dig

P.S Du vet väl att du kan förtidsrösta från den 8 maj?

Johan Danielsson, LO
Johan Danielsson, LO-förbundens gemensamma kandidat
Foto: LO Sverige

Kryssa en facklig kandidat till Europaparlamentet!

Johan Danielsson är LO-förbundens gemensamma kandidat inför EU-parlamentsvalet. Johan står på Socialdemokraternas lista. Till vardags jobbar han som EU-samordnare på LO vilket betyder att han arbetar med att påverka riksdag, regering och EU:s institutioner. Johan är kritisk mot hur EU har utvecklats, men är redo att ta fajten för de fackliga rättigheterna i EU. Kryssa Johan Danielsson - för en facklig röst i Europaparlamentet! Här kan du läsa mer om Johan.

Se film med Johan Danielsson

Bild som symboliserar Metoo
Bild på metoo
Foto: Kommunal

Rapport: Backlash för jämställdheten i Europa

EU bör införa ett särskilt #metoo-direktiv mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Det föreslår de svenska Socialdemokraterna i Europaparlamentet i sin nya rapport ”Backlash för jämställdheten i Europa”. Med rapporten vill Socialdemokraterna larma om att utvecklingen är på väg åt helt fel håll.

- De senaste tio åren har EU genomsyrats av ett aktivt motstånd mot jämställdhet och kvinnors grundläggande mänskliga rättigheter, säger europaparlamentariker Anna Hedh (S), som är ordinarie ledamot av parlamentets jämställdhetsutskott.

Här kan du läsa rapporten "Backlash för jämställdheten i Europa"

Porträtt av Tobias Baudin
Tobias Baudin
Foto: Kommunal

Därför är Europavalet viktigt!

"I den här valrörelsen kommer alla insatser behövas. Alla samtal föras. Alla diskussioner tas. I avdelningar och sektioner, på arbetsplatser och släktkalas, per telefon och öga mot öga. När det handlar om så grundläggande saker som demokrati och mänskliga och fackliga rättigheter har vi inte råd att lägga oss på soffan." - Tobias Baudin, förbundsordförande

Här hittar du fler argument för varför det är så viktigt att gå och rösta