Illustration med texten Liv kan räddas med enkla medel.
Foto: Kommunal.

Är luften verkligen fri?

Att jobba för en så ren och säker arbetsmiljö som möjligt inom räddningstjänsten är ett av Kommunals alla viktiga uppdrag. Blir du också medlem är du med och stärker möjligheterna att göra skillnad. Var med och se till att fler brandmän och brandbefäl får leva ett långt och friskt liv.

Bli medlem

Kommunal är fackförbundet för dig som är brandman, brandbefäl eller räddningstjänst i beredskap

• Kommunal organiserar alla typer av räddningstjänstpersonal i Sverige och tecknar kollektivavtal för dem.
  • Som medlem har du och din familj ett starkt försäkringsskydd, både genom avtalsförsäkringar och medlemsförsäkringen hos Folksam.
  • Vi driver räddningstjänstens frågor i avtalsförhandlingar, med påverkansarbete och genom utredningar.
  • Ju fler som är med i facket desto starkare blir vår röst. Engagera dig och gör skillnad, tyck till eller bli fackligt ombud. Känn kraften av fler!

Arbetsmiljön är en av de allra viktigaste facklig frågorna

Kommunal driver flera arbetsmiljöfrågor för landets alla brandmän och brandbefäl. Det handlar om faror vid ensamarbete, exponering av cancerogena ämnen i samband med släckinsatser och även hållbar arbetstidsförläggning – det som ger den så viktiga balansen mellan arbete och fritid och möjlighet till återhämtning.

2022 förhandlar vi kollektivavtalet för RiB – var med och påverka!

Från och med måndagen den 1 juni 2021 kan alla medlemmar i Kommunal lämna avtalsförslag inför att RiB-avtalet ska omförhandlas 2022. Avtalsförslagen kan du lämna på Mina Sidor eller till din sektion eller avdelningen. Förbundet kommer att uppmana varje sektion att genomföra medlemsmöten för att diskutera kommande avtalsrörelse. Det är förbundsstyrelsen som slutgiltigt antar eller förkastar ett färdigt förslag till nytt avtal. Trots att det är lång väg att gå i den demokratiska processen för ett avtalsförslag, är medlemmarnas åsikter grundläggande.

Att skriva ett avtalsförslag är enkelt:

• Vad tycker du ska göras?
  • Varför tycker du så?
  • Hur tänker du att det kan genomföras?
  • Är ni fler på arbetsplatsen som tycker som du? Skriv gärna hur många!
  • Yrkanden måste skrivas under med namn och medlemsnummer
  • Sista dag att lämna in yrkanden är 30 september 2022

Brandbloggen - Kommunals blogg om att arbeta i räddningstjänsten

Är du eller någon du känner nyfiken på att bli medlem? Tipsa oss!