Skolinformatör

Foto: Kommunal
Skolinformatören har som uppgift att vara ute på skolor och mässor för att träffa elever och lärare. Kärnan i skolinformationen är möten och samtal mellan elever och skolinformatörer. Nu finns en uppdaterad och anpassad digital skolinformation med anledning av coronaviruset.

Skolan är en viktig mötesplats där Kommunal kan informera om arbetslivet och det fackliga medlemskapet. En av målsättningarna är att alla elever som går på gymnasieprogram i ungdomsskola inom Kommunals yrkesområden ska få facklig information. Kommunal informerar elever både på nya och traditionella sätt för att förbereda dem inför arbetslivet och värva nya medlemmar.

Digital skolinformation med anledning av coronaviruset

Skolan är en viktig mötesplats där Kommunal kan informera om arbetslivet och det fackliga medlemskapet. En av målsättningarna är att alla elever inom Kommunals yrkesområden ska få facklig information. Kommunal ska fortsätta med det arbetet men behöver nu på grund av coronaviruset informera elever på distans. Läs gärna på om aktuell information kring coronaviruset med Kommunals FAQ som uppdateras löpande.

I och med att undervisningen alltmer sker på distans, så har vi skapat en anpassad presentation som kan hållas digitalt. Det finns två nya generella presentationer som kan användas vid digitala träffar. Den ena är för elever som går årskurs 3 och läser inom barn- och fritid, vård- och omsorg eller naturbruk. Den andra är anpassad för vuxenstuderande. Båda presentationerna är ca 30 min långa.

Till materialet har det även tagits fram en sammanställning med bra länkar. Den ska skickas till läraren efter avslutad presentation med uppmaning om att sprida den till eleverna efter besöket.

Digital skolinformation årskurs 3 på gymnasiet:

Digital skolinformation vuxenutbildning:

Tips på bra länkar till läraren för alla studerande:

Skolinformatörens grundmaterial (endast vid fysiska besök)

Materialet som är framtaget för skolinformatörer i Kommunal syftar till att stötta och vägleda dem i deras uppdrag. I mötet med gymnasieelever berättar och samtalar skolinformatören om vad en fackförening är, hur den svenska arbetsmarknaden fungerar och varför det är viktigt att vi finns.

Skolinformationen tas med när man åker ut till gymnasieklasser som går på linjerna Naturbruk, Barn- och fritid och Vård- och omsorg. Varje gymnasieinriktning har fått en egen utformad presentation som man väljer beroende på vilken klass man ska träffa.

Den här presentationen tar olika lång tid beroende på klassens förutsättningar och överenskommelsen med skolan. Vill man hålla en kortare presentation har man möjlighet att välja bort slides för att anpassa till varje presentationstillfälle.

Här kan man även gå in på landningssidan för studerande och hitta länken till registrering av nyhetsbrevet för studerande.

Dokument (endast vid fysiska besök)

Tänk på att PowerPoint-filerna är stora. Se till att ladda ner materialet i god tid innan presentationen börjar.

Skolinformation - Vård och omsorg (ppt)

Skolinformation - Vård och omsorg talmanus (pdf)

Skolinformation - Barn och fritid (ppt)

Skolinformation - Barn och fritid talmanus (pdf)