Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Vad händer med min inkomstförsäkring när jag byter till Kommunal?

Med Kommunals inkomstförsäkring kan du behålla upp till 80 procent av din ersättningsgrundande inkomst även vid arbetslöshet. Normalt ska du ha varit oavbrutet medlem i förbundet de senaste tolv månaderna före arbetslöshetens inträde för att omfattas av inkomstförsäkringen.

På grund av coronapandemin har regeringen beslutat att tillfälligt höja ersättningen från A-kassan. Den högre ersättningen kommer att gälla ända fram till årsskiftet 2022/2023. Eftersom a-kassan har höjts minskas ersättningen från din inkomstförsäkring, om du är eller blir arbetslös. Annars skulle du bli överkompenserad. Tänk på att dessa förändringar är tillfälliga och att det finns kvalifikationstid i inkomstförsäkringen.

Mer information om inkomstförsäkringen hittar du här: https://www.folksam.se/forbund/kommunal/inkomstforsakring