Stöd och utbildningar för förtroendevalda

För att som förtroendevald kunna stötta medlemmarna behöver du någon att fråga om råd, och möjlighet att regelbundet fylla på dina kunskaper. Det här är några exempel på hur du kan växa i ditt uppdrag.

Gemensam grundutbildning

Alla arbetsplatsombud ska gå en gemensam utbildning för uppdraget. Den följer samma upplägg oavsett var i landet den ges - Om du vill bli arbetsplatsombud. Du anmäler dig hos din sektion.

Kommunals nya föreläsningserie om bemötande

Föreläsningarna hålls av beteendevetaren, pedagogen och författaren Lena Skogholm om "Hjärnsmart bemötande". Hur kan vi ha nytta av hjärnforskning i vardagen mellan oss människor för att skapa bra möten? Här ger vi dig som förtroendevald konkreta tips och verktyg samt insikt i hjärnans landskap. Serien "Hjärnsmart bemötande" släpps i fem avsnitt, där varje föreläsning är mellan 20-30 minuter. Avsnitten släpps en gång i veckan med start den 12 oktober. Se dem här!

Sektionen samordnar och stöttar

Vi stöttar varandra inom sektionerna och mellan sektionerna. Sektionerna har förtroendevalda med särskilt uppdrag att samordna de olika fackliga uppdragen, till exempel arbetsplatsombudsansvarig och huvudskyddsombud. Avdelningarna hjälper också till på olika sätt medan förbundskontoret bland mycket annat tar fram de utbildningsmaterial som används runt om i landet.

Arbetsmiljöutbildningar

Den ideella organisationen Prevent förmedlar kunskap som hjälper företag att förbättra arbetsmiljön. Prevents mål är att underlätta för arbetsplatserna att skapa en god arbetsmiljö genom att informera, utbilda och ta fram användbara produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet. Prevent ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.

Suntarbetsliv ägs av bland andra Kommunal och riktar sig till offentlig sektor. Den ideella organisationens uppdrag är att bidra till friska arbetsplatser inom kommuner, regioner och kommunala företag. På Suntarbetslivs webbplats hittar du verktyg, metoder och utbildningar för att förbättra arbetsmiljön.

Nyhetsbrev för förtroendevalda

Du som är förtroendevald i Kommunal får regelbundet ett nyhetsbrev som stöttar dig i uppdraget. För att få det måste du se till att rätt e-postadress är registrerad i dina medlemsuppgifter. Kontakta sektionen eller medlemscenter och kontrollera att din e-postadress stämmer!

Intranätet Insidan

Kommunals intranät Insidan är ett verktyg för det fackliga arbetet. Alla sektioner har tillgång till Insidan.

Presentation av Kommunal

Här hittar du "Kommunal – din fackförening", två presentationer med tillhörande talmanus som går igenom facket och medlemskapet på ett kul, lättbegripligt och tilltalande sätt. En kortare och en lite längre. Båda förklarar hur man som medlem i Kommunal får ut mer av livet - både på arbetsplatsen och utanför. Perfekt att ha nästa gång du ska presentera Kommunal! Du kan ladda ner presentationerna nedan.