Facklig-politisk framgång: Botkyrka storsatsar på välfärdens personal

Alexander Lövkvist Trapp, ordförande, sektion Botkyrka-Salem.
Foto: Kommunal
2021-11-30
600 kronor extra i lönepåslag, betalda arbetsskor och extra satsningar på språkutbildningar. Botkyrka kommun beslutade om budgeten för 2022 i slutet av förra veckan och det här är några av satsningarna på Kommunals medlemmar. "Jag är otroligt glad över att vi fått igenom så mycket i budgeten i dialog med politiken", säger Alexander Lövkvist Trapp, ordförande, sektion Botkyrka-Salem.

I stället för att prioritera skattesänkningar, satsar Botkyrkas politiker med Socialdemokraterna i spetsen på verksamheterna och personalen, och då i synnerhet på Kommunals medlemmar.

600 kronor extra i lönepåslag, utöver kollektivavtalet, till omsorgspersonalen (VOF), barnskötarna och fritidsledarna (UF) och stödassistenterna (AVUX). Kommunal ställde krav på att det här extra påslaget inte skulle fördelas ut enligt principen individuellt och differentierat utan fördelas rakt av till alla.

–Det här är en rättvis och solidarisk satsning på löner, inte minst då Kommunals medlemmar har fått stå i frontlinjen under pandemin, och gör så fortsättningsvis, säger Alexander Lövkvist Trapp.

Fler förvaltningar får betalda arbetsskor

Betalda arbetsskor är något som Kommunal drivit på länge. Förra året fanns satsningar i budgeten på betalda arbetsskor och -kläder för barnskötarna inom utbildningsförvaltningen. I år har Kommunal även fått igenom betalda arbetsskor inom socialförvaltningen och arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen. Frågan utreds även inom vård- och omsorgsförvaltningen.

De generella effektiviseringarna har tagits bort för 2022. Detta gynnar kärnverksamheterna där Kommunals medlemmar verkar. Generella effektiviseringar betyder ungefär att en verksamhet ska spara i hela verksamheten utan att samtidigt sänka kraven på vare sig verksamhetens kvalitet eller omfattning.

Botkyrka kommun ska även göra extra satsningar på språkutbildningar, på cirka 2 miljoner kronor och bland annat via äldreomsorgslyftet ska personalen kompetensutvecklas i till exempel demens-, hälso- och sjukvårdsfrågor och palliativ vård.

– Det här är en facklig-politisk seger som vi i Kommunal, Botkyrkateamet, är väldigt stolta över. När Kommunal samverkar med Socialdemokraterna så ser vi resultat. Resultat som direkt gynnar våra medlemmar, säger Alexander Lövkvist Trapp.