Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi den här lådan med goda exempel på hur vår samlade kunskap och styrka verkligen gör skillnad – i både det stora och det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i hela landet. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG!

Ordförande Louise häggquist framför kommunhuset i Sundsvall på andra delen

Facklig Framgång- Medlem fick fast anställning efter snabb och proffsig hjälp av Kommunal.

En medlem i Sundsvall upptäckte att hennes LAS-dagar inte ökade trots flera månaders arbete som vikarie. Efter kontakt med Kommunal visade det sig att medlemmen haft fel anställning och hade rätt till fast anställning.
Hälso- och sjukvård

Har du ett skyddsombud på din arbetsplats?

På en hälsocentral inom sektion region Västerbottens område har undersköterskorna en längre tid haft problem med personalsituationen vid korttidsfrånvaro.
Alexander Lövkvist Trapp, ordförande, sektion Botkyrka-Salem.

Facklig-politisk framgång: Botkyrka storsatsar på välfärdens personal

600 kronor extra i lönepåslag, betalda arbetsskor och extra satsningar på språkutbildningar. Botkyrka kommun beslutade om budgeten för 2022 i slutet av förra veckan och det här är några av satsningarna på Kommunals medlemmar. "Jag är otroligt glad över att vi fått igenom så mycket i budgeten i dialog med politiken", säger Alexander Lövkvist Trapp, ordförande, sektion Botkyrka-Salem.
Etthundrasjuttiofemtusen extra till lokalvårdare i Härryda

Facklig framgång: 175 000 kronor retroaktivt till lokalvårdare

Frågan om Kommunals medlemmar fått det branschvanetillägg de har rätt till enligt kollektivavtal, drog igång en process som slutade i stora retroaktiva utbetalningar till tre av Kommunal Väst medlemmar. Det lönar sig att vara med i facket!
Facklig framgång

Facklig framgång i Östersund, medlem får tillbaka 35 000 kr!

Medlem får tillbaka 35000 kr efter upptäckt om utebliven övertidsersättning.
Barnomsorg Sorsele

Barnomsorgens personal slipper frysa i vinter

Kommunal sektion Nord Sorsele har i ca 10 år drivit frågan att få arbetskläder till personalen i barnomsorgen.
Facklig framgång

Facklig framgång: Alla tillsvidare anställda inom äldreomsorgen i Bergs kommun får rätt till arbetsskor.

Tack vare bra samarbete mellan kommunal sektion Berg och socialdemokraterna i Berg beslutade i veckan Vård- och socialnämnden att fördela pengarna till arbetsskor.
Ewa Ljungberg och Abdennour Tawssi

Energiskt fackligt arbete gav 100 000 kronor

Ett hundra tusen kronor. Så mycket får undersköterskan Abdennour Tawssi i ersättning för övertid och förskjuten arbetstid. Pengar som arbetsgivaren, om den följt kollektivavtalet, skulle ha betalt för länge sen, men som krävde att fackliga företrädare gjorde ett gigantiskt detektivarbete och satt i oändliga överläggningar.