Så lyckades skolinformatörerna Ellen och Emmy värva unga under avtalsrörelsen

Emmy och Ellen
Skolinformatörerna Emmy Hardenstedt och Ellen Sukel
Foto: Kommunal
Ellen Sukel och Emmy Hardenstedt värvade 18 nya medlemmar på tre dagar. Deras framgångsfaktorer är ringaktiviteter till personer som precis har tagit studenten och påbörjat en timanställning samt att prata om det som ligger framför och är aktuellt, som till exempel avtalsrörelsen.

Emmy Hardenstedt, och Ellen Sukel är aktiva i Kommunal Skåne. Båda har bland annat uppdrag som skolinformatörer och sitter med i Kommunal Skånes ungkommitté. De är riktiga stjärnvärvare och deras målgrupp är unga medlemmar.

Ni värvade 18 nya medlemmar på tre dagar! Hur gick det till?

- Under tre dagar ringde vi personer som precis hade gått ut skolan.  Vi brukar ha den typen av ringaktiviteter då och då. Förra året hade vi liknande ringaktivitet och då värvade vi 85 medlemmar under sex dagar. Vi brukar också ha mingel för personer som har tagit studenten och precis fått en timanställning. Som ung är man rätt utsatt på en arbetsplats och vet inte riktigt vad som gäller och då är det bra att de får kontakt med facket. När man värvar vill man vara så aktuell som möjligt och det är bra att prata om det som är framför en. Nu har vi pratat om avtalsrörelsen och vikten av att vi ska vara flera.

Vilka är era bästa tips när man värvar nya medlemmar?

Det är viktigt att man bygger upp ett förtroende med den framtida medlemmen. Telefonsamtal är svårare än besök på arbetsplatsen för en arbetsplats kan man besöka igen och skapa förtroende därigenom.

- När man har värvat en medlem är det viktigt att värna om medlemmen – att upprätthålla en kontakt. Välkomstkedjan är superbra, hur man introducerar sig, startar upp ett förtroende och vikten av återkoppling, säger Emmy.

-Man får anpassa samtalet efter personen man pratar med, inte förställa sig. Visa att man är en person och inte bara en företrädare för Kommunal. Det är också viktigt med kopplingen unga personer – unga företrädare eftersom man har samma språkbruk, det är lättare att förstå varandra, forstätter Ellen.

Vilka frågor om avtalsrörelsen brukar ni få och vet ni vad ni ska svara?

-Det är bra om man lite snabbt kan berätta hur en avtalsrörelse går till. I avtalsrörelsen har det varit stort fokus på retroaktiva löner. Men det går ju inte att läcka så det man kan säga ”vi håller på att göra ett så bra avtal som möjligt”, säger Ellen.

Vad gör ni om ni inte vet vad ni ska svara?

-En del som är ute och värvar har en rädsla för frågorna och att inte kunna svaren. Det som är viktigt är att man tar mejladressen och återkopplar till personen. Man kan ta mycket hjälp av arbetsplatsombuden och om det inte finns ett arbetsplatsombud är det ett strålande tillfälle att bearbeta så att det finns ett arbetsplatsombud. Det är ju en direktkoppling till sektionen.

Vilka utmaningar ser ni i värvandet och hur tror ni man kommer runt det?

En utmaning som de nämner är att övertyga de som är väldigt emot facket och då vända och vrida så de ser en anledning att gå med.

- En annan utmaning är att berätta för sektionerna att vi från ungkommittén kan hänga med vid värvningar och nå fram, säger Ellen och får medhåll av Emmy:
- Det vore bra om sektionerna tar hjälp av oss för vi vill jättegärna komma med vi arbetsplatsbesök och andra möten.

Det är viktigt att använda sig av sociala medier vid värvning och de tipsar om Instgram-kontot ungkommunalskane för att få aktuell information om träffar och annan inspiration.