Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Tekniskt fel för det automatiska avdraget av medlemsavgiften i januari

2019-02-12
Många medlemmar i Kommunal betalar sin medlemsavgift genom ett automatiskt avdrag på lönen. Tyvärr har ett tekniskt fel hos en leverantör gjort att avdraget inte genomförts för alla i januari. Felet är åtgärdat och från februari ska allt vara som vanligt igen. Vi är ledsna för det som hänt - läs nedan om hur detta påverkar dig som inte fått avdrag.

Vad har hänt?

För ett antal medlemmar som betalar sin medlemsavgift med automatiskt avdrag via lön har det blivit fel i januari. Medlemsavgiften har inte dragits.

Varför har det hänt?

Den leverantör som för Kommunals räkning skickar betalningsinformation till bankerna har haft ett tekniskt fel. Felet är upptäckt och i februari kommer avdragen fungera som vanligt igen.

Vad händer nu?

De medlemmar som är berörda får ett brev hemskickat med en inbetalningsavi. Brevet ska landa i medlemmarnas brevlådor i början av vecka 5 (28/1 – 3/2). Dessutom har vi skickat både sms och epost till berörda medlemmar.

Vad behöver jag som medlem göra?

Berörda medlemmar betalar in januari månads medlemsavgift med hjälp av det utskickade inbetalningskortet. Betalningen ska göras senast fredagen den 8 februari. Februaris månadsavgift kommer sedan dras som vanligt, automatiskt på lönen. Har du redan upptäckt felet och betalat kan du bara bortse från fakturan.

De uppgifter ni sms:ade och mailade ut fungerar inte, hur gör jag nu?

I lördags gick sms och epost ut till berörda medlemmar med information om vad som hänt samt betalningsuppgifter. Tyvärr blev det lite fel. Därför rekommenderar vi alla att invänta den betalningsavi som skickats med A-post till alla berörda medlemmar. Den når dig som mottagare i mitten av denna vecka.

Du som lyckades betala med de uppgifter som gick ut i helgen behöver inte oroa dig. Om betalningen gått igenom hamnar dina pengar hos Kommunal.

Påverkas min a-kassa av detta?

De medlemmar som är berörda och som också är medlemmar i a-kassan får sin a-kasseavgift inbetald precis som vanligt trots detta fel.

Jag har Kivra, kommer mitt inbetalningskort dit?

Nej, vi har i detta fall valt att skicka postal info.

Var kan jag få hjälp med eventuella frågor?

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta Medlemscenter på telefonnummer 010-442 70 00 eller mail medlem@kommunal.se.

Tack för din hjälp och för att du är medlem i Kommunal!

PS.  Har du full koll på allt som ingår i ditt medlemskap?

Här finns mer information

Medlemskapet