Dyslektiker ska få hjälp på jobbet

Hur mycket måste man läsa, skriva och räkna på jobbet? Det vill man ta reda på i projektet "Orden på jobbet", som Dyslexiförbundet driver tillsammans med bl a Kommunal. Målet är att skapa bättre möjligheter och lösningar för personer med dyslexi och dyskalkyli i arbetslivet.

Hur gör vårdpersonal, lastbilschaufförer och industriarbetare, som har svårt med ord och siffror, när de tvingas läsa, skriva och räkna på jobbet? Det ska "Orden på jobbet" ta reda på, i samarbete med forskare, fackförbunden Kommunal, IF Metall och Transportarbetareförbundet samt myndigheter. Dyslexiförbundet har fått pengar från Allmänna arvsfonden, för att driva "Orden på jobbet" under 3 år.

Projektet går ut på att undersöka hur dyslexi påverkar arbetssituationen och ta fram kunskap och verktyg för att underlätta på arbetsplatserna.

Dokumentationskrav har ökat

Kraven på dokumentation i arbetet ökar för många yrkesgrupper. Modern teknik ställer nya krav, men ger också nya möjligherer. Rättstavningsprogram, talsyntes och diktafoner finns ofta i telefoner, datorer och surfplattor. De kan underlätta vardagen för anställda med dyslexi eller dyskalkyli.

Lotta Willhans arbetar som undersköterska på ett äldreboende i Leksand. I hennes arbete, liksom för många andra, har kravet på dokumentation ökat.

Det ökade kravet på dokumentation HAR påverkat mitt arbete, säger undersköterskan Lotta Willhans, som själv har dyslexi. Det avsätts inte så mycket mer tid för dokumentationen som ska göras, utan den måste göras på samma lilla tid som finns.

Viktigt att alla känner sig delaktiga

Ingen ska diskrimineras på jobbet på grund av dyslexi. Kommunals ordförande Tobias Baudin menar att arbetsplatser har mycket att vinna på att anställa medarbetare med olika funktionsvariationer. Om man är en klok arbetsgivare bör man också se fördelarna med att ha en mångfald på arbetsplatsen - det är berikande.

Och vill man vara en modern fackförening som Kommunal vill vara då måste vi ha ett sånt språk och ett sånt sätt att kommunicera så att alla kan vara delaktiga i vår förening, säger Tobias Baudin.

Möjligheter och lösningar

Dyslexiförbundet vill genom "Orden på jobbet" visa på möjligheter och lösningar. Projektet ska undersöka hur läsning, skrivning och sifferhantering går till i praktiken på dagens arbetsplatser. Resultatet ska sättas samman i en handlingsplan, som ska kunna hjälpa arbetsgivare och arbetstagare att hitta bra strategier för att hantera dyslexi och dyskalkyli i arbetslivet.

Projektet tar även fram informationsmaterial, exempelvis filmer. Tanken är att materialet ska kunna användas i fackliga utbildningar och yrkesutbildningar.

Läs mer om projektet på ordenpajobbet.se

FILM: Se även en lite längre film med Madelene Lundgren, lokalvårdare och Lotta Willhans, undersköterska där de berättar hur de hanterar läsning och skrivning på jobbet trots sin dyslexi. (11 minuter, textad)

Vi söker dig som vill berätta mer!

Vi söker medlemmar som vill berätta om sina erfarenheter av dyslexi i arbetslivet.

Är du intresserad av att bidra? Skicka in din e-postadress här så hör vi av oss, eller kontakta Barbro Moberg, barbro.moberg@kommunal.se, 010-442 71 59