”Du och jag är facket!”

”Facket ska inte vara en serviceinrättning som man åker och besöker. Du och jag är facket!” Det skrev vårdbiträdet Jenz Nilsson Öst på Västmanlands Facebooksida för Vård och omsorg och tryckte på att det är vi medlemmar som ÄR facket. Han är relativt nyvald som arbetsplatsombud på Kasernens dagcenter i Västerås – och tycker att det är för tyst på arbetsplatsen, det fackliga arbetet är för lamt.

Jenz har flera enkla förslag till bättring, som till exempel fackliga förslagslådor på arbetsplatsen, kanske ett medlemsblad - och framför allt mer träffar med diskussioner och bollande av idéer och åsikter.

- Bara på det sättet kan vi förbättra villkoren på våra jobb. Visst, det finns fackliga förtroendevalda och tjänstemän på kontoren. Men de ska ta itu med sånt som vi vill ha fixat. Förtroendevalda har inte styrka till mycket alls om inte vi medlemmar är aktiva, säger Jens.

Arbetsplatsnära fackligt arbete

Just nu tar han ut tio dagar föräldraledighet och har gått och grubblat över hur han ska kunna få fart på det arbetsplatsnära fackliga arbetet. På hans arbetsplats är de bara fem anställda, men organisationen håller på att växa. Inom inte alltför lång tid kommer de att ingå i Dagligverksamhet Västerås.

- Det  kommer förhoppningsvis att innebära att vi är fler som kan diskutera med varandra, ha möten, komma med förslag till förbättringar, säger Jens.

Gör det enkare att lämna förslag

Ett av hans förslag är är alltså att sätta upp en enkel låda där personalen kan lämna förslag; varför inte bara en tom glasslåda eller cornflakespaket.

- När vi bara är fem som här, kanske det inte är så stor mening. Men med en större organisation tror jag det kan ge mycket. Bara att träffas lite mer regelbundet, på en arbetsplatsträff eller fika efter jobbet, kan ge mycket.

”Det är absolut viktigt att alla har chans att få sin röst hörd, men det är också nödvändigt eftersom vi annars kan missa viktiga infallsvinklar”, skriver Jens på Facebook.

- Jag har ju också funderat på att starta ett lokalt medlemsblad. Där skulle vi kunna skriva om både högt och lågt gällande fackliga frågor. Det är för tyst på arbetsplatserna idag! säger Jens som i inlägget uppmanar alla att komma med förslag och idéer – som till exempel vad ett medlemsblad skulle kunna heta.

- Några har gett positiva kommentarer, men jag hade hoppats på mer respons. När jag är tillbaka på jobbet ska jag absolut ta itu med det här. Jag vill få fart på det fackliga arbetet bland oss medlemmar, säger Jens.

Han jämför med den enkät som Västerås stad skickar ut varje år till stadens medarbetare:

- Jag tror de flesta svarar på den enkäten. Och staden bockar och tackar. Men vid olika möten och engagemang med Kommunals avdelning Vård omsorg, där är de flesta passiva.

- Det vill jag ändra på! Både du och jag måste skärpa till oss! Det handlar om medlemsdemokrati.

Av: Lalla Lindström