Din yrkesskicklighet ska synas

Utsnitt av en kocks händer som skivar tomater.
Foto: Louis Hansel, Unsplash.com
Du som arbetar i kök har en viktig roll i människors vardag. Oavsett om du bidrar till goda matvanor hos barn och ungdomar eller motverkar undernäring hos äldre gör du ett fantastiskt jobb! Samtidigt finns flera utmaningar, som kräver både kunskap och resurser.

Förutom att maten är en förutsättning för att må bra har måltiden också en kulturell och en social betydelse – den för människor samman. Utmaningarna är flera. Individanpassad kost, allergier, särskilda behov av små portioner med högt näringsvärde – det krävs både kunskap och resurser för att erbjuda väl sammansatta och balanserade måltider för alla.

Kommunal vill att det ska finnas nationellt sammanhållna utbildningar för alla som arbetar i kök, att du och dina kollegor kontinuerligt erbjuds fortbildning och får utrymme att använda hela er kompetens. Och eftersom du är eftertraktad på arbetsmarknaden finns det all anledning för dig att få en trygg anställning.

Validering – att få kvitto på sina kunskaper

För den som har de rätta kunskaperna för att jobba i kök men saknar den formella utbildningen är validering ett bra verktyg. Kommunal för diskussioner på både nationell och lokal nivå för att utöka valideringsmöjligheterna, särskilt för måltidspersonal.

Ett exempel på en lokal satsning finns i Region Västernorrland, som tillsammans med Sollefteå kommun, Kommunal och UHR Utbildning har startat ett projekt för att kunna erbjuda yrkesverksamma personer inom kök yrkesbevis. Den som vill kan anmäla sitt intresse, få sina kunskaper styrkta av en så kallad yrkesbedömare och så småningom få det efterlängtade yrkesbeviset i handen.

– Det här innebär att den dolda kompetensen blir synlig. På det här sättet blir det lättare för dem som nu jobbar som visstidsanställda att få en trygg tillsvidareanställning. Det blir också en tydlig utgångspunkt för att kunna diskutera om lön och fortsatt yrkesutveckling, säger Johan Vinther som är tillväxtsamordnare i Region Västernorrland.

– Kommunal välkomnar att Region Västernorrland satsar på detta och vi hoppas att det kan sprida sig nationellt, säger Jan Rehn, förbundsombudsman i Kommunal.

Kommunal vill ha nationell utbildning för måltidspersonal

Som sagt driver Kommunal frågan att måltidspersonal i likhet med kockarna behöver en nationellt sammanhållen utbildning. Det skulle göra det lättare att jobba över hela landet, och göra yrkesrollen tydlig.

– Jag önskar att det fanns en utbildning för oss, säger Anneli Ellebo som arbetar som måltidspersonal på gymnasieskola i Gävle. Faktiskt kan vi i vissa fall ha kompetensutvecklat oss mer än våra kollegor i de kommersiella köken, jag tänker på egenkontroller och specialkost till exempel.

Vill du kompetensutveckla dig eller validera dina kunskaper?

Prata med din chef och med Kommunal! Information och kontaktuppgifter till ditt lokala fackliga ombud hittar du på Mina Sidor.

Vilka fler branschfrågor driver Kommunal?

Här kan du läsa mer om vilka frågor vi driver för dig som arbetar inom kök och restaurang.