”Det är svårt, det här med att hålla avståndet”

Personliga assistenten Gabriella Jobs
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Gabriella Jobs arbetar som personlig assistent. Social distansering och riskminimering har blivit en naturlig del av arbetsdagarna. Och det blir en del pusslande med bemanning i den lilla arbetsgruppen, när minsta symtom leder till sjukskrivning.

Gabriella, hur har ditt arbete påverkats av det nya corona-viruset?

Mina arbetsdagar ser väldigt annorlunda ut mot förut. Sara, min brukare, är väldigt aktiv och social. Hon älskar allt det som man inte får göra nu. Resa, träffa vänner, gå på konsert, shoppa… Ja, hon har jämt någonting på gång.

Men det går ju inte nu. Nu är det bara att vara hemma, i princip. Sara har haft lite besök ibland, nu när vädret är bättre. Då har vi suttit utomhus och hållit distans.

Självklart är det extra noga med hygienen, eftersom vi är så nära inpå varandra. Väldigt mycket mer tvätta händer, sprita saker, använda engångsartiklar nu.

Och det är svårt, det här med att hålla avståndet. Det är inte riktigt ett alternativ i vårt jobb. Eftersom jag jobbar med en person i riskgrupp, försöker jag undvika onödiga risker. Hela tiden känner jag efter om det är något, känner jag mig sjuk? Jag är inte orolig för egen del, men jag är nervös för att ta med mig någon smitta till Sara.

Hur ser din arbetssituation ut?

Jag jobbar ju bara med Sara. Det är skönt att få arbeta med en enda brukare, och för hennes del känns det tryggt med några få, kända personer.

Vi är sju assistenter, inklusive vikarier, som turas om att ta hand om Sara. Vi jobbar ett dygn var åt gången. Mitt schema löper över en fyraveckorsperiod. Jag jobbar intensivt i sex dygn fördelat över 2,5 veckor, följt av en frivecka på nio dagar.

Med en liten arbetsgrupp blir det samtidigt väldigt skört när någon blir sjukskriven. Nu måste man vara hemma vid minsta symptom. Det har hänt att två, tre av oss varit sjuka samtidigt. När någon är sjuk ställer vi upp för varandra och jobba extra långa pass.

Varje morgon när jag ska gå av ett arbetspass nu i corona-tider, har jag inställningen att det kommer komma mer jobb. Får jag gå hem på morgonen som jag ska, då är det en bonus. Ungefär vart tredje arbetspass har jag jobbat över. För vi hjälps åt och täcker upp för varandra. Ser till att alla har möjlighet att ta igen sig efter arbetsdygnet.

Känner du att du kunnat ta igen dig ordentligt?

Ja, det har funkat bra. Vi har fått mycket stöd från assistansbolaget. De är måna om att vi inte ska jobba för mycket, och har gett oss mycket stöd i detta. Det har funkat bra med bemanningen. Så jag har inte känt att det har blivit för mycket. Och det känns att vi alla tänker lite annorlunda nu. Vi pusslar så att det inte blir för mycket för någon av oss.

Vi har också fått bra information från arbetsgivaren kring corona. Vart vi vänder oss med frågor och annat. Jag känner att jag får det stöd jag behöver, och har inte saknat något där.

Använder ni någon speciell skyddsutrustning?

I dagsläget behöver vi inte använda någon speciell skyddsutrustning, då Sara inte har haft några symtom. Engångshandskar använder vi förstås, men det gör vi ju i vanliga fall med. Skulle vi behöva skyddsutrustning, är det inte några problem. Då vänder vi oss bara till vår gruppchef hos arbetsgivaren.

Hur tänker du kring corona och framtiden?

Jag önskar att det ska komma något vaccin snart. Att vara i hemmet en arbetsdag, det gör mig inget. Men för Sara är det viktigt att få träffa vänner. Hon är less nu, helt enkelt. Skönt att sommaren kommit, det blir lite bättre nu när man kan vara utomhus.

Fler medlemmar berättar