Medlemmars berättelser om corona

Foto: Kommunal
Corona-krisen har gjort det tydligare än någonsin att det är medlemmarna i Kommunal som får Sverige att fungera. Det är påtagligt att dagens pressade läge påverkar medlemmarna och därför är det extra viktigt att lyfta dessa livsviktiga jobb utifrån deras perspektiv. Här samlar vi några av dessa berättelser.

Patric Carsana
Foto: Fredrik Sandin Carlson

De sörjande måste få den tid de behöver

”Jag har jobbat här i trettio år, det här är den största katastrof jag sett. Större än Estonia och tsunamin.” Patric Carsana är en av dem som upplevt de yttersta konsekvenserna av pandemin. Som gravgrävare på Skogskyrkogården i södra Stockholm är han med och bygger ut staden för de döda.

Läs hela intervjun med Patric här

Medlemmen och obduktionsteknikern Jörgen Hageräng
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Det kan komma något gott ur coronakrisen också

Obduktionsteknikern Jörgen Hageräng och hans kollega Stefan har i och med Corona blivit mer isolerade från personalen på övriga delar av sjukhuset. En positiv effekt är dock att förståelsen och samarbetet med kollegor på andra sjukhus i regionen blivit mycket bättre.

Läs hela intervjun med Jörgen här

Barnskötare Sundus Arif
Foto: Kommunal

Barnen orkar inte vara hemma

När coronasmittan covid-19 bröt ut ville många föräldrar inte ha sina barn i förskolan. Men efter en månad kom de flesta tillbaka. ”Barnen orkar inte vara hemma”, säger barnskötaren Sundus Arif.

Läs hela intervjun med Sundus här

Personliga assistenten Gabriella Jobs
Foto: Fredrik Sandin Carlson

”Det är svårt, det här med att hålla avståndet.”

Gabriella Jobs arbetar som personlig assistent. Social distansering och riskminimering har blivit en naturlig del av arbetsdagarna. Och det blir en del pusslande med bemanning i den lilla arbetsgruppen, när minsta symtom leder till sjukskrivning.

Läs hela intervjun med Gabriella här

Foto: Jonathan Bergqvist, aha-produktion

"Du som är skyddsombud - tro på dig själv!"

Mitt i coronakrisen har undersköterskan Kattis Träff Fridebäck återvänt till intensiven på Universitetssjukhuset Örebro från en tillvaro som heltidsfacklig. Det viktigaste rådet hon vill ge till andra skyddsombud är: våga tro att du kan, och att du har rätt med den kunskap du har.

Läs hela intervjun med Kattis

Medlemmar berättar: "De varor vi levererar räddar liv", bild på Mattias Johansson.
Mattias Johansson.
Foto: Kommunal.

”De varor vi levererar räddar liv"

Serviceavdelningen är en viktig del av vården, i synnerhet nu när den livsviktiga skyddsutrustningen ska in och riskavfall ska ut. ”Utan oss slutar det här hjulet att snurra” säger Mattias Johansson, som arbetar vid transport- och logistikenheten på Västerås sjukhus.

Läs hela intervjun med Mattias

Ludvig Gustafsson, undersköterska på IVA
Foto: Jonathan Bergqvist, aha-produktion

”Vad är man för människa, när allt det här är över?”

Undersköterskan Ludvig Gustafsson arbetar på IVA (intensivvårdsavdelningen) på Örebro sjukhus. Sedan mars månad ser arbetsdagarna väldigt annorlunda ut. Det var då covid-19 på allvar tog sig in i svensk sjukvård. Vi fick en pratstund med Ludvig innan kvällens arbetspass.

Läs hela intervjun med Ludvig