”Du som är skyddsombud – tro på dig själv!”

Medlemmar berättar
Foto: Jonathan Bergqvist, aha-produktion
Mitt i coronakrisen har undersköterskan Kattis Träff Fridebäck återvänt till intensiven på Universitetssjukhuset Örebro från en tillvaro som heltidsfacklig. Som huvudskyddsombud har hon också hunnit med att vinna en stor facklig seger – nu får undersköterskor och sjuksköterskor i regionen lika mycket i ersättning för uppskjuten sommarsemester. Det viktigaste rådet hon vill ge till andra skyddsombud är: våga tro att du kan, och att du har rätt med den kunskap du har.

Pressat läge

Läget har varit pressat sedan Kattis i mars fick frågan om hon ville komma tillbaka och jobba på den tillfälliga Covid-19-avdelningen som upprättats i regionen.

”Det var tufft i början, vi har ju att göra med ett okänt virus och en ny patientkategori som gör att alla rutiner behöver göras om. Dessutom är patienterna sjuka så länge. Några som blev inlagda i början av april börjar först nu skrivas ut – en och en halv månad senare.”

Corona har lyft diskussioner om arbetsmiljö

Precis som på många andra arbetsplatser blev coronaepidemin en katalysator för de diskussioner om arbetsvillkor som så länge behövts. Kattis har under lång tid kämpat tillsammans med kollegorna för rättvisa på jobbet, till exempel ob-ersättning på samma villkor som sjuksköterskorna, men det var ett besked om sommarsemestrarna som fick bägaren att slutligen rinna över:

”Precis före påsk fick vi höra att regionen skulle gå ut och erbjuda sjuksköterskorna och barnmorskorna 14 000 som ersättning för en uppskjuten semester på sommaren. Inte ett ord om andra yrkesgrupper. Då fick jag nog. Jag ville inte jobba kvar om de fortsatte att nedvärdera undersköterskor.”

En stor facklig seger

Kattis avskedsansökan, med motiveringen ”sommarpaketet”, fick saker att hända. Hälso- och sjukvårdsdirektören kallade henne till möte, där hon fick säga sin mening om att undersköterskorna länge blivit nedvärderade. Hela tiden hade Kattis stöd från sin chef, som höll med om hur fel det centrala beslutet var. Arbetsgivaren tänkte om. Resultatet: alla som får sin semester uppskjuten, oavsett yrke, får 15.000 kr i ersättning för en vecka. Och Kattis blir kvar på IVA fram till hösten, då hon behövs i avtalsrörelsen.

”Det är klart att vi vill ha fyra veckors sammanhållen semester - och att det inte är en bra lösning generellt att 'köpa sig fri' från ett arbetsmiljöproblem - men jag är glad att arbetsgivaren erkänner att alla yrkesgrupper är lika viktiga."

Kattis bästa tips för att skapa en bra arbetsmiljö:

• Du har kunskap – tro på dig själv och säg ifrån när det behövs.
  • Peppa dina kollegor! Jag gör det varje dag, viktigt när arbetsgivaren glömmer bort.
  • Ha roligt tillsammans – ni behöver ta en paus från jobbet och prata om något annat.
  • Var lösningsorienterad. De flesta av oss är lojala med den verksamhet vi jobbar i, och det är inget fel med det!