Hoppa över menyn och gå direkt till innehållet
Anpassa

”De varor vi levererar räddar liv”

Medlemmar berättar: "De varor vi levererar räddar liv", bild på Mattias Johansson.
Foto: Kommunal
Serviceavdelningen är en viktig del av vården, i synnerhet nu när den livsviktiga skyddsutrustningen ska in och riskavfall ska ut. ”Utan oss slutar det här hjulet att snurra” säger Mattias Johansson, som arbetar vid transport- och logistikenheten på Västerås sjukhus.

Arbetsbördan har varit mycket hård inom vården under de senaste månaderna på grund av pandemin. För att omvårdnaden av patienterna ska fungera är att det viktig att det alltid finns läkemedel och skyddsutrustning att tillgå.

Serviceteamet på Västerås sjukhus ser dagligen till att kartonger med bland annat munskydd, visir, förkläden, handskar och mediciner levereras till rätt avdelning. 

- Det har varit slitsamt. Särskilt i början då det var brist på skyddsutrustning. Vi saknade det mesta, men nu börjar vi komma i fas, säger Mattias Johansson, som har arbetat på logistiksidan i nio år. Han är också arbetsplats- och skyddsombud för Kommunal.

Stressigt att hinna med

Varje morgon kommer fyllda lastpallar med kartonger från Apotekstjänst som Mattias och hans kollegor tar emot. Varorna ska ut till sjukhusen i Sala, Fagersta, Västerås och Köping samt till vårdcentraler.

Kartongerna packas av i respektive ’’paketbur’’ vid lastkajen så att varorna hamnar rätt. 

- Allt som har med Corona att göra har haft högsta prioritet och det har varit väldigt jäktigt att hinna med allting.

- När vi har lämnat materialet till avdelningarna tar en kundansvarig kollega över och packar upp på rätt hyllor.

Det är det arbetet som är mest stressigt.

Många av mina kollegor känner sig bortglömda, vem som hämtar och levererar material funderar ingen på, det bara händer. 

Hela serviceenheten består av omkring femtio personer. Medan logistikpersonalen ägnar sig åt att fylla på lagren tar transportpersonalen hand om riskavfall, smutstvätt och transporten av avlidna till patologen.

- Corona har påverkat arbetet stort. Det har varit väldigt mycket mer att göra än under normala omständigheter, fortsätter Mattias Johansson. 

Det stora antalet patienter påverkar arbetet i hela vårdkedjan.

- Vi packar ju också all smutstvätt. Då ser vi till att ha speciella handskar. Vi går aldrig in på avdelningarna där det finns konstaterade fall av Covid-19.

Meningsfullt arbete

Åtgången av skyddsutrustning har varit stor under pandemin, vilket också har medfört mycket avfall. 

- Det har varit extremt mycket sopor och riskavfallsbyttor de här månaderna, berättar Mattias.
Serviceavdelningen är en viktig del av vården. Fast Mattias Johansson säger att ibland upplevs det inte så. 

- Många av mina kollegor känner sig bortglömda, vem som hämtar och levererar material funderar ingen på, det bara händer. 

Det som har varit speciellt under perioden med Corona är att sjukhuset har fått många gåvor från privatpersoner.

- Vi har tagit emot munskydd, egentillverkade visir och skyddshandskar. Men också tårtor som vi levererar upp till avdelningarna. Det är verkligen uppskattat!

Mattias känner att han har ett meningsfullt arbete. 

-    Jag och mina kollegor hjälper till så att vården flyter på och på så vis hjälper vi ju också patienterna. De varor vi levererar räddar liv. Utan oss slutar det här hjulet att snurra, säger Mattias Johansson.om