Svårt att nå Kommunal via telefon

Just nu kommer inte alla samtal till oss fram. Felet ligger hos extern leverantör, som felsöker just nu.

Aktuell information om corona

Information rörande coronaviruset
Foto: Kommunal
Kommunal arbetar för dig som medlem. Vi följer utvecklingen av coronaviruset covid-19. Läget kan snabbt förändras och därför samlar vi information och uppdaterar den kontinuerligt på den här sidan.

Frågor och svar om corona

Covid-19 väcker många frågor och funderingar. Vi uppdaterar löpande svar på de vanligaste frågorna vi får.

För dig som är skyddsombud

Det är mycket som händer nu och det går fort. Läget är ansträngt och pressat. Hur kan du agera i det här läget och vad gäller om ni inte har den skyddsutrustning som krävs för att hålla god säkerhet på arbetsplatsen.

Samlad information som berör dig som är skyddsombud

Skyddsutrustning

Corona har på många arbetsplatser inneburit extrema utmaningar när det gäller arbetsmiljön. Medlemmar har vittnat om brist på skyddsutrustning för personal inom vård och omsorg, men också efterlyst lösningar för andra arbetsplatser där arbetet innebär nära kontakt med människor.

Riskbedömningar och brist på skyddsutrustning

Avtalsrörelsen pausar

Genom att medlemmarna i Kommunal tar ansvar för den svåra corona-situation som pågår, så finns just nu inte förutsättningarna för en skarp och offensiv avtalsrörelse. Därför prolongeras (förlängs) flera avtal till hösten 2020, vilket innebär att förhandlingarna om nya kollektivavtal också skjuts upp.

De här avtalen är berörda

Ordlista

I samband med coronaviruset dyker en del nya eller lite ovanliga ord upp. Vad betyder riskbedömning, korttidspermittering och prolongering? Därför har vi tagit fram en ordlista för dig som vill ha lite extra koll.

Förklaringar till corona-relaterade ord och begrepp

Medlemmar berättar

Corona-krisen har gjort det tydligare än någonsin att det är medlemmarna i Kommunal som får Sverige att fungera. Det är påtagligt att dagens pressade läge påverkar medlemmarna och därför är det extra viktigt att lyfta dessa livsviktiga jobb utifrån deras perspektiv.

Här samlar vi några av dessa berättelser.

Andra språk/other languages

Are you looking for information about covid-19 in other languages than Swedish? Here are some useful links.

Links to information about corona virus in English and other languages

Kommunal Direkt

Har du frågor om anställningsvillkor, regler på arbetsplatsen, försäkringar eller annat? Ring  Kommunal Direkt på telefonnummer 010-442 70 00 eller mejla din fråga till direkt@kommunal.se. Kommunal Direkt har öppet måndag-fredag 8-18.

Vanligaste frågorna om corona till Kommunal Direkt

Kontakta oss (kontaktvägar inom Kommunal)