Arbetsmiljö är en högt prioriterad fråga för medlemmarna i Kommunal. Inom räddningstjänsten, där brister i arbetsmiljö snabbt kan leda till livsfarliga situationer, måste det alltid vara uppe på dagordningen. På samma sätt är hög och rätt bemanning samt goda arbetsvillkor avgörande för en räddningstjänst med hög kvalitet. Det handlar i slutänden om att vi ska vara oss trygga och säkra vad som än händer – när det händer.
2019 presenterade Kommunal rapporten Bättre förutsättningar för räddningstjänsten med syftet att skapa en bild av arbetssituationen och arbetsmiljön inom räddningstjänsten. En tydlig slutsats var att det finns behov av att öka bemanningen för att garantera en god arbetsmiljö för de anställda.
Resultaten skapade dock nya frågor kopplade till bemanning och visade på behovet av ytterligare kunskap för att kunna presentera lösningar för en väl fungerande räddningstjänst med goda arbetsvillkor för de anställda.
Under hösten 2020 tog Kommunal därför fram rapporten "Bemanning och arbetsmiljö inom räddningstjänsten", som bland annat bygger på en enkätundersökning bland förtroendevalda inom räddningstjänsten.
Rapporten visar tydligt på behoven av att öka bemanningen för att kunna garantera en god arbetsmiljö för de anställda inom räddningstjänsten och i förlängningen en väl fungerande räddningstjänst för samhället i stort. En annan väsentlig fråga handlar om i vilken utsträckning som skydds- och arbetsplatsombud är delaktiga och samverkar med arbetsgivaren kring de kommunala handlingsplanerna som styr räddningstjänstverksamheten.
Det är bra och viktigt att allmänheten har ett högt förtroende för räddningstjänsten. Det är också ett förtroende som måste värnas. Det här är kvinnor och män som med sin yrkeskunnighet gör skillnad mellan liv och död. Men för att göra det behöver de få utrymme att göra sina jobb som de proffs de är, och för det krävs det rätt förutsättningar.