Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Avtalsrörelse

Avtalsrörelse 2020
Foto: Kommunal
Här hittar du information om vad som händer i aktuell avtalsrörelse, vilka frågor som Kommunal driver och hur dina villkor och ersättningar kommer att påverkas.

Senaste avtalsrörelsen

Här hittar du all information om avtalsrörelsen 2018.

Nuvarande avtalsrörelse 2019

Under 2019 förhandlas avtalet Räddningstjänstpersonal i Beredskap (RiB) med Sveriges Kommuner och Landsting samt Sobona (f d Pacta). Avtalet löper ut 30 april 2019, tiden för att lämna avtalsförslag gick ut 7 februari. Inkomna förslag kommer att hanteras av avtalsdelegationen, som består av medlemmar som arbetar inom avtalsområdet.
Läs mer här.

Kommande avtalsrörelse 2020

Under 2020 är det en större avtalsrörelse på gång igen.
Läs mer om hur du kan lämna in avtalsförslag här!

Vad menas med avtalsrörelse?

Anställningsvillkoren behöver ständigt utvecklas och förbättras och med utgångspunkt i de avtalsförslag som medlemmarna har skickat in förhandlar vi för ett bättre arbetsliv.

En avtalsrörelse är en lång process och innebär att flera förhandlingar om nya kollektivavtal pågår samtidigt. Som medlem kan du lämna avtalsförslag om vilka förbättringar du vill att Kommunal ska driva i förhandlingarna. Därefter förhandlar fackförbunden och arbetsgivarnas organisationer om vilka löner och villkor som ska gälla på arbetsplatsen.
Här kan du läsa mer om hur en avtalrörelse går till.

Vad betyder alla ord och fraser? Ta hjälp av vår ordlista för avtalsrörelsen.