Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Avtalsrörelse

Här hittar du information om vad som händer i aktuell avtalsrörelse, vilka frågor som Kommunal driver och hur dina villkor och ersättningar kommer att påverkas.

Senaste avtalsrörelsen

Här hittar du all information om avtalsrörelsen 2018.

Kommande avtalsrörelser

Under 2019 förhandlas avtalet Räddningstjänstpersonal i Beredskap (RiB) med Sveriges Kommuner och Landsting samt Sobona (f d Pacta). Läs mer här hur du kan lämna avtalsförslag

Under 2020 är det en större avtalsrörelse på gång igen. Inom kort återkommer vi med information om hur du kan lämna avtalsförslag.

Vad menas med avtalsrörelse?

Anställningsvillkoren behöver ständigt utvecklas och förbättras och med utgångspunkt i de avtalsförslag som medlemmarna har skickat in förhandlar vi för ett bättre arbetsliv.

En avtalsrörelse är en lång process och innebär att flera förhandlingar om nya kollektivavtal pågår samtidigt. Som medlem kan du lämna avtalsförslag om vilka förbättringar du vill att Kommunal ska driva i förhandlingarna. Därefter förhandlar fackförbunden och arbetsgivarnas organisationer om vilka löner och villkor som ska gälla på arbetsplatsen. Här kan du läsa mer om hur en avtalrörelse går till.

Vad betyder alla ord och fraser? Ta hjälp av vår ordlista för avtalsrörelsen.