Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Avtal 2019

Referensgrupp RIB
Foto: Kommunal
Avtalsrörelse RIB 2019
Foto: Kommunal
Kommunal skriver idag på ett nytt avtal för deltidsbrandmännen. Under 2019 förhandlas avtalet Räddningstjänstpersonal i Beredskap (RiB) med Sveriges Kommuner och Landsting samt Sobona (f d Pacta). Tiden för att lämna avtalsförslag gick ut 7 februari och avtalskrav växlades mellan parterna 27 februari.

Kommunal tecknar nytt avtal för deltidsbrandmän

Kommunal och SKL/Sobona är överens om ett nytt kollektivavtal för räddningstjänstpersonal i beredskap, det så kallade Rib-avtalet. Det tidigare avtalet löper ut idag, den sista april. Kommunal har tidigare nobbat flera bud från arbetsgivarna.

Till slut lyssnade arbetsgivarna på oss. De som ställer upp när Sveriges skogar brinner får nu ett rejält lyft med ersättningar långt över det vanliga på arbetsmarknaden, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

– Vi är nöjda med att arbetsgivarna till slut lyssnade på oss. Jag ska säga som det är. Vårt förhandlingsläge har varit unikt bra. När det brinner i skogarna har det varit uppenbart för arbetsgivarna vilken enormt viktig grupp deltidsbrandmännen är för att Sverige ska ha en fungerande räddningstjänst. Det har gjort att vi nu får ett kollektivavtal med ersättningar långt utöver det så kallade märket på arbetsmarknaden, säger Lenita Granlund.

Kommunal har bland annat fått igenom en trettioprocentig höjning för den som tar en extra beredskap utöver sin ordinarie. Det motsvarar 1475 kronor extra varje vecka. Bland andra förbättringar i det nya avtalet finns höjd ersättning för sommarberedskap, högre ersättningar vid längre uttryckningar och en femprocentig höjning av första timmens jobb från november 2020.

Frågor & svar om avtalet!

Nytt avtal klart för deltidsbrandmän!

Avtalsrörelsen är igång

Kommunal har den 27 februari överlämnat sina krav till arbetsgivarna i SKL och Sobona inför förhandlingarna om ett nytt avtal för räddningstjänst i beredskap, det så kallade Rib-avtalet, som löper ut den 30 april 2019.

Den största arbetsgivaren på många orter är kommunerna, Kommunal konstaterar därför att kommunerna måste underlätta för sina anställda att ta uppdrag som räddningstjänstpersonal i beredskap. Ett exempel är skogsbränderna sommaren 2018 där det hände att personal behövde rycka ut nattetid och sedan tvingades ta tjänstledigt från sitt ordinarie jobb för att sova ikapp. Det i sin tur kan leda till ett inkomstbortfall.

För att få fler att ta på sig ansvaret att vara i beredskap måste det bli tydligare att ingen ska kunna förlora i inkomst. Det finns olika lösningar på det, men det förutsätter att arbetsgivarna är beredda att lösa frågan, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Utöver kraven på att få bort risken för inkomstbortfall vill Kommunal bland annat se att beredskap betalas med varje påbörjad timme, att det införs en extra beredskapsersättning, en extra ersättning vid längre uttryckningar och en högre timersättning vid helgarbete.

Den 7 mars träffas parterna för ett första förhandlingstillfälle.

Uppdatering 2019-04-18

I tisdags överlämnade arbetsgivarna ett förslag på ett nytt avtal. Kommunal säger nej till budet. Vi anser att arbetsgivarna måste göra det ännu mer attraktivt att vara deltidsbrandman och det tänker vi driva vidare i förhandlingarna.

Nästa förhandlingstillfälle blir den 24 april.

Uppdatering 2019-03-22

Nu har parterna återigen träffats för förhandlingar. Alla krav ligger fortfarande på bordet och ingenting är uteslutet. Vi vet hur viktigt det är med förbättringar på det här avtalet och vi fortsätter att påtala detta för motparterna. Arbetsgivarparterna kommer att ha interna överläggningar fram till nästa förhandlingstillfälle som blir den 2 april.

Uppdatering 2019-03-15

I torsdags träffade Kommunal återigen SKL för en ny förhandlingsrunda. Parterna gick igenom yrkande för yrkande. I den här inledande fasen av förhandlingarna så handlar mycket om att parterna ska förstå varandra och vad respektive yrkande innebär. Samtalen förs fortsatt i god ton, men vi har inte kommit så pass lång ännu (det återstår fler än tio förhandlingstillfällen) att det går att säga om det ena eller det andra yrkandet kommer att skrivas in i det nya avtalet.

Nästa förhandlingstillfäller äger rum 21/3.

Uppdatering 2019-03-11

Den första förhandlingsdagen är nu avklarad. Vi fokuserade på att gå in mer i detalj kring de yrkanden som vi lämnade över förra veckan. Motparten SKL/Sobona hade ett fåtal kommentarer, men på det stora hela så var våra yrkanden klara och tydliga.

Nästa förhandlingstillfälle är den 14 mars klockan 09.00.

Läs mer om Kommunals arbete inom branschen Räddningstjänst.

Bli medlem här!