Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Personlig assistent med brukare
Kommunal varslar om konflikt för personliga assistenter inom privat sektor.
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Vad gjorde Kommunal i avtalsrörelsen 2016?

Här hittar du information om vad Kommunal åstadkommit genom förhandlingar i avtalsrörelsen 2016.

Försämrad OB och tuffare villkor? Marknaden ska styra ännu mer över löner och anställningsvillkor än den gör i dag anser arbetsgivarna, trots att det leder till försämringar för de anställda. Är det här okej? Det tycker inte Kommunal. Tvärtom finns det mycket som behöver förbättras och över 50 000 medlemmar har engagerat sig i att skriva avtalsförslag.

Avtalet med Almega Vårdföretagarna är klart. Ett nytt avtal som innebär att även undersköterskorna inom privat vård och omsorg kommer att omfattas av den extra lönesatsning som deras kollegor inom offentlig, idéburen och kooperativ verksamhet redan har fått. Läs mer om avtalet med Vårdföretagarna här.

Avtalet med SKL, Sveriges Kommuner och landsting är klart. En historisk seger för jämställdhet. Läs mer om avtalet med SKL här.

Vad händer i mitt avtal?

Under 2016 förhandlar Kommunal fram många nya avtal. Här kan du följa hur det går i ditt yrkesområde.

Följ Kommunal i avtalsrörelsen!

Kommunal agerar offensivt för att få så bra avtal som möjligt. Följ våra förhandlingsledare i Avtalsbloggen, delta i diskussionen på Facebook och följ taggen #Avtal16 på Twitter.

Hur går en avtalsrörelse till?

En avtalsrörelse är en lång process, och i Kommunal har över 50 000 medlemmar engagerat sig i att skriva avtalsförslag. Läs mer om hur en avtalsrörelse fungerar. Vad betyder alla ord och fraser? Ta hjälp av vår ordlista för avtalsrörelsen.