Hallå där, Lena Sjödahl, regionalt skyddsombud!

Leende kvinna bredvid häst
Skyddsombudet Lena Sjödahl
Foto: Kommunal
Lena Sjödahl har förtroendeuppdrag inom Kommunal som regionalt skyddsombud två dagar i veckan. När hon inte verkar som regionalt skyddsombud är hon huvudskyddsombud inom funktionsnedsättning i Växjö kommun en dag i veckan. Resten av tiden arbetar hon som omsorgsassistent.

Vad betyder rollen som skyddsombud för dig?

Att ha ett förtroendeuppdrag är något av det finaste man kan ha enligt mig. Det betyder att andra har ett förtroende för dig, de litar på att du kan och vill driva deras frågor. Jag har varit skyddsombud, på de arbetsplatser jag har arbetat på, sedan slutet av -80 talet och tycker att det är lika roligt och inspirerande fortfarande. När jag fick frågan om att bli regionalt skyddsombud så blev jag jätteglad! Det är ett varierande uppdrag och man lär sig något nytt nästan varje dag. Som RSO verkar jag inom de flesta av Kommunals alla yrkeskategorier - exempelvis lantbruk, barnomsorg, lokalvård, djursjukvård, golf, vård, sotare och buss.

Att vara medlem i Kommunal och att engagera sig är en självklarhet för mig.

Att vara medlem i Kommunal och att engagera sig är en självklarhet för mig. Det är ett sätt att förbättra arbetsmiljön på våra arbetsplatser. Arbetsmiljön på våra arbetsplatser påverkar oss som individer även på fritiden. För en bra fritid och hälsa är det viktigt att vi mår bra även på jobbet för att orka med resten av ”livet”. Det är viktigt att arbetsbelastningen är rimlig och att vi får tid för återhämtning.

Varför är det viktigt med skyddsombud på arbetsplatsen?

Vi tillbringar mycket av vår tid på jobbet och därför är det viktigt att arbetsgivaren gör vad de kan för att förebygga ohälsa. Som arbetstagare och skyddsombud är det vår uppgift och skyldighet att uppmärksamma arbetsgivarna när det finns brister i arbetsmiljön. I ett väl fungerande arbetsmiljöarbete så finns det engagerade medarbetare och ett skyddsombud med ”arbetsmiljöglasögon” som tillsammans med arbetsgivaren samverkar för att förebygga ohälsa.

Där vi har kollektivavtalsrätten är det den fackliga organisationen som väljer skyddsombud men det är alla arbetskamraterna på arbetsplatsen som nominerar och sedan skickar man nomineringen till sin sektions styrelse där man väljs. Som skyddsombud på en arbetsplats verkar man för alla sina kollegor, oavsett om man är med i facket eller inte. Det står i lagen att om man är fem arbetstagare eller fler så ska skyddsombud väljas.

Jag tycker att det är bra om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen för då har man ju en person med kunskap om bristerna och riskerna just på den arbetsplatsen. Som lokalt skyddsombud är du aldrig ensam, du får stöd och stöttning av ditt regionala skyddsombud och hela organisationen. Det är arbetsgivarens skyldighet att se till att du får utbildning som skyddsombud.

Man blir aldrig fullärd som skyddsombud, men vill du vara med och påverka din arbetsmiljö och tycker det är kul att utvecklas är detta verkligen ett uppdrag som passar dig!

Ta steget - bli skyddsombud!

Påverkan