Arbetsmiljöutbildning från Suntarbetsliv

Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning ska ge chefer och skyddsombud en gemensam bas i arbetet för friska och attraktiva arbetsplatser. Kommunal är en av parterna som står bakom satsningen.

TRAILER Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning

- Den röda tråden är samverkan. Ett arbetsmiljöarbete som drivs i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare har större möjligheter att fungera framgångsrikt. Därför bör chefer och skyddsombud gå utbildningen tillsammans, säger Petra Salino, projektledare på Suntarbetsliv, som deltagit i utvecklingsarbetet.

Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning är en grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete, skräddarsydd för chefer och skyddsombud i kommun- och landstingssektorn. För att säkra kvaliteten har användare från målgruppen, sakkunniga och partsrepresentanter varit delaktiga hela vägen från förstudie till produktion. Korta filmer, poddradio och förslag till uppgifter att arbeta med i grupp är några pedagogiska grepp för att få deltagarna engagerade. De praktiska övningarna är utformade så att man ska fundera över hur man kan skapa ett aktivt arbetsmiljöarbete i den egna verksamheten.

Upptäck Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning.

Utbildningen har tagits fram av Suntarbetsliv tillsammans med representanter för de fackliga organisationerna (bland annat Kommunal, Sveriges Kommuner och Landsting samt Pacta).

Om Suntarbetsliv

Suntarbetsliv drivs av de fackliga organisationerna i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting samt Pacta. På webbplatsen Suntarbetsliv.se finns idéer och verktyg för en attraktiv arbetsmiljö anpassat för kommun- och landstingssektorn.