Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Anpassa

Prius Health - världens första forskningsbaserade hälso- och livsstilsverktyg

Må bättre med världens första vetenskapliga hälsoverktyg!

Börja med 15 minuter i veckan

Att använda PriusHealth är kul och enkelt. Till en början räcker det med en kvart i veckan för att märka skillnad.

Du lär dig bland annat att:
· Förebygga och hantera livsstilssjukdomar.

· Hantera utmaningar och stress.

· Hitta nya, hälsosamma vanor.

Kom igång med PriusHealth genom att logga in på Mina Sidor och klicka på länken till PriusHealth och registrera dig!

Välj dina personliga teman
Precis som din hälsa är Prius Health något som du fortsätter jobba med hela tiden. Du väljer själv teman som är relevanta för dig. Till exempel motion, mat, relationer, tidsprioriteringar, stresshantering, konflikthantering och självkännedom. Varje tema är uppbyggt på olika sätt med tester, texter eller övningar. Tillsammans ger de dig en helhetsbild av hur du kan bygga upp en bra hälsa. Det kan bland annat handla om hur våra tankar hänger samman med vad vi äter och hur vi rör på oss, helt enkelt att få ihop det inre med det yttre för att må bra.

När du är klar med ett tema avslutar du med att ställa en personlig fråga till dig själv utifrån det du har lärt dig. Till exempel vad du kan göra för att lättare komma ner i varv när du är ledig, eller hur du kan öka din dagliga motion. Frågan tar du med dig ut i vardagen. Ha den gärna synlig på en post it-lapp för att påminna dig själv. Den hjälper dig hitta nya, kreativa sätt att göra små förändringar – med stora positiva hälsoeffekter som följd.
 

Framtaget av Göteborgs universitet

PriusHealth är världens första vetenskapliga hälso- och livsstilsverktyg. Det är framtaget av Göteborgs universitet, och forskningen bygger på riktlinjer och kunskap från Världshälsoorganisationen, WHO. PriusHealth är resultatet av omfattande forskning kring hur vi lyckas hitta och behålla en sund livsstil.

En av de viktigaste sakerna forskarna kom fram till var att vår personliga inställning är A och O för att förändra vårt sätt att leva. Om inställningen och motivationen inte finns där kommer våra nya rutiner att falla sönder så småningom. Forskarna undersökte därför vilken metod som fungerar bäst för att ändra vårt beteende över tid. Det visade sig att det bästa sättet var att ställa öppna frågor till sig själv om sina hälsomönster. Vad kan en stressad pendlare kan göra för att njuta av morgonpromenaden till tåget? Eller vad kan någon som vill förbättra sina matvanor göra för att se fram emot en god och hälsosam frukost?

Studierna har visat att de som använder verktyget har fått lägre blodtryck, bättre blodsocker och bättre hjärtfunktion. Dessutom upplevde de mindre smärta, hade lättare att få saker gjort och upplevde bättre allmänt välbefinnande.

Vad säger andra användare?

Jag har lärt mig att hantera stressen

Mitt arbete innebär mycket stress och jag känner inte alltid att jag har den möjlighet att påverka min vardag som jag skulle önska. När jag fick höra om verktyget tänkte jag spontant: nej, inte en sak till som ger mig stress. Jag väntade rätt länge med att gå in men sedan gick jag in en söndag när jag hade en stund över. Jag gjorde temat om att vara närvarande och blev fast. Jag inser att allt inte handlar om mat och motion. Det är helheten som räknas. Jag kan ha en bra hälsa och må bra trots att jag är stressad och har ont i ryggen.

Nu bär jag alltid den här frågan med mig:

Hur kan jag bli mer uppmärksam i vardagen och hitta de små sidostigarna?
Jag tycker att jag stannar upp och tänker efter, vilket har bidragit till att jag ser annorlunda på mina rutiner och mitt liv. Det ideala som jag verkligen skulle vilja men som jag vet inte är helt genomförbart är: starta varje dag med en runda med verktyget som en liten miniretreat eller meditation. I min ideala värld hade det inte varit svårt men eftersom verkligheten styr, så lyckas jag inte varje dag. Men jag gör ändå mindfulnessövningar på verktyget 3-4 gånger varje vecka. Min inre stress är borta nästan helt och jag mår mycket bättre.

Jag sitter mindre på dagarna

När jag fick höra talas om verktyget blev jag omedelbart intresserad. Det handlade om att det var forskningsbaserat, kom från ett universitet och att de hade sett så goda resultat. Jag visste inte vad det var, men väntade mig nog något slags trollformel som på några veckor skulle förbättra hälsan åt mig. När jag gick in på verktyget förstod jag genast två saker.

Ett: Jag har nog inte gett min hälsa den uppmärksamhet som den förtjänar.

Två: Att uppmärksamma hälsan är inget som man gör i några veckor och sedan är det klart.

Det är just det långsiktiga tänket som gör att verktyget känns så pass seriöst. Jag går in där en gång varje vecka och gör olika teman. Det får mig att förstå hur allting hänger samman. Maten, motionen, stressen, mina tankar. Verktyget har blivit ett projekt, ett väldigt kul projekt och från att ha sett hälsa som någonting tråkigt har det blivit en central del i mitt liv.

Nu senast tog jag ett tema om mitt sittande och fick upp ögonen för hur otroligt många timmar som jag sitter på en dag. Jag ställde frågan:

Hur kan jag sitta mindre?
Jag testade olika lösningar och har nu börjat med att efter att ha sett på tv 30 minuter så reser jag mig upp och gör några rörelser eller så går jag tio rundor i min lägenhet. Jag har också börjat hoppa av min buss en hållplats tidigare för att gå den sista biten och jag tar alltid trapporna i stället för att åka hiss på jobbet. Det är helt otroligt att vardagsmotion kan ge sådana effekter. Jag har fått bättre kondition och känner mig rent allmänt piggare.

Små steg till bättre matvanor

Jag har alltid haft stor aptit. I ungdomen spelade jag handboll och var slank och vältränad. Jag hade ett fysiskt krävande jobb. Men efter 40 stack vikten iväg. För 10 år sen fick jag diabetes. Det kändes hopplöst. Jag menar – var skulle jag börja? Hela min livsstil var helt upp och ner.

Jag tänkte att jag ville ge verktyget en ärlig chans, blev nyfiken på vad det kunde vara. Det första som slog mig var att tonen var helt annorlunda än den jag var van vid ifrån vården. Inget fördömande över att jag har slarvat med min kropp. Det kändes som att jag var välkommen fastän jag knappast är något hälsoideal. Jag gjorde flera teman om mat, det ena ledde till det andra och jag fick små tips längs vägen.

Det viktigaste var nog temat som heter ”Hur jag äter”. Det gjorde mig mer medveten om att jag har så mycket känsloätande även om jag egentligen inte är hungrig. Jag ställde frågan:

Hur kan jag komma tillrätta med mitt känsloätande?
Nästa dag stod jag framför kylskåpet med dörren i handen. Jag skulle precis sträcka mig in och ta en macka när frågan dök upp för mig. Jag är ju inte hungrig insåg jag och stängde dörren. Det är sådana små steg som gör att verktyget har hjälpt mig att få bättre blodsocker.

Jag bröt ensamheten

Min make dog för ett år sedan, alldeles för ung, 61 år. Det har varit en väldigt jobbig tid. När jag fick möjlighet att använda verktyget var jag först skeptisk. Jag har ju redan bra kostvanor. Så varför skulle jag behöva ha ett hälsoverktyg? Som är på internet!

Men när jag börjat använda verktyget så förstod jag att min hälsa påverkas så djupt av ensamheten efter min makes död. Allt hänger samman. Jag gjorde ett tema om relationer som beskrev så vackert hur vi står på varsin sida grinden och talar om väder och vind utan att öppna grinden för varandra. När jag gick ut från verktyget ställde jag denna fråga till mig själv:

Kanske kan jag ta första steget och öppna grinden för någon i min närhet?

Jag tänkte inte mycket mer på frågan men så en vecka senare mötte jag en bekant till mig. Han hade också mist sin hustru och han frågade om inte vi två kunde träffas för att vara ”bollplank” åt varandra, för att prata ut om sorgen med någon annan som förstår. Jag sade nej.

Men frågan till mig själv från verktyget hängde i luften. Jag tog kontakt med mannen efter ett par dagar. Nu har jag inte bara fått en god lyssnare utan också en promenadvän. Vi går 7.5 km längs havet några gånger i veckan, det gör mitt sinne lättare och det har också gjort att jag gått ner 6 kg. Senare på dagen tar jag själv ytterligare en promenad på en halvtimme. Då lyssnar jag på bra musik i hörsnäckor. Verktyget har gjort det lättare både att promenera och att leva.

Kom igång med PriusHealth.

Gör så här första gången:

1.            Logga in på Kommunal Mina Sidor och klicka på länken till PriusHealth

2.            Skapa konto 

3.            Välj dina teman – ämnen som är relevanta och intressanta för dig.

4.            Nu är du redo! Ställ enkla frågor till dig själv baserade på dina teman för att hitta nya sätt att må bättre.

PS. Nästa gång du loggar in behöver du inte gå via Mina Sidor, utan då kan du logga in direkt på sajten med ditt valda lösenord.