Skapad: 2009-04-09, Ändrad: 2009-04-09

Städare / lokalvårdare

Kommunal.seMitt yrkeStädare / lokalvårdare

Städare / lokalvårdare - Kommunal är facket för dig

Som städare eller lokalvårdare arbetar du ofta ensam, men som medlem i Kommunal får du stöd om det strular på jobbet.
Kommunal är facket för dig som är städare / lokalvårdare

Som medlem får du som är städare eller lokalvårdare rätt till rättshjälp och förhandlingshjälp vid tvister med arbetsgivaren. Du får bra medlemsförsäkringar och a-kassa om du blir arbetslös, och mycket mer. Städning inom kommuner och landsting är en verksamhet som allt oftare läggs ut på entreprenad. Då är det tryggt att vara med i Kommunal!

Du som är städare eller lokalvårdare och anställd av kommunen har ofta fast anställning med månadslön, men allt fler privata företag, som till exempel ISS och Sodexho, tar över städverksamhet. Det är fortfarande skattepengar som finansierar, och det är därför Kommunal är facket för dig som är städare eller lokalvårdare inom dessa verksamheter. För dig som är privatanställd städare eller lokalvårdare varierar anställningsformerna mer.

Städ ett ensamarbete

Många städare arbetar ensamma.  Ditt arbete kan vara både tungt och stressigt. För att kunna göra ett bra jobb som städare eller lokalvårdare behöver du trygga anställningsvillkor och kompetensutveckling. Ett medvetet arbetsmiljöarbete hos arbetsgivaren är viktigt för att du som är städare eller lokalvårdare ska må bra och inte råka ut för belastningsskador.

Kommunal bevakar dina intressen när ditt arbete läggs ut på entreprenad. Det gör vi bland annat genom att teckna kollektivavtal med din arbetsgivare.

Läget i din bransch

Vill du veta mer om läget i din bransch, till exempel om löner, anställningstrygghet, arbetstider, arbetsmiljö och kompetensutveckling?

Klicka på länken till höger så kommer du till just din bransch – kök och städ.

Laddar verktyg...