Var tredje barnskötare: bemanningen riskfyllt låg för barnen

Allt fler barnskötare anser att bemanningen på förskolan är så låg att det innebär en risk för barnen varje vecka eller mer. Det visar nya siffror från Kommunals medlemsundersökning som släpps i en ny rapport idag.

Trygga famnar sökes - ny rapport om barnskötarnas roll i framtiden förskola
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Trygga famnar sökes! - Barnskötarnas roll i framtidens förskola

Den 11 december presenterade Kommunal rapporten "Trygga famnar sökes! - Barnskötarnas roll i framtidens förskola" i samband med ett seminarium. På seminariet medverkade Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin, utbildningsminister Gustav Fridolin, Agneta Jöhnk, direktör vid SKL, och Pia Rizell från Lärarförbundet. Se seminariet i efterhand.

Var tredje barnskötare: bemanningen riskfyllt låg för barnen

I dag släpper Kommunal rapporten ”Trygga famnar sökes" som bygger på Kommunals stora medlemsundersökning. Rapporten visar att barnskötarna i stort är positiva till sina förutsättningar att ge barnen en god omvårdnad. Samtidigt går utvecklingen åt fel håll, jämfört med Kommunals förra medlemsundersökning. Hela 65 procent av barnskötarna anser att bemanningen är för låg varje vecka och allt fler barnskötare upplever att bemanningen är så låg att det innebär en risk för barnen.

Var tredje, 30 procent, av barnskötarna i Kommunal svarar idag att bemanningen är riskfyllt låg någon gång per vecka eller mer. Det är en ökning med åtta procentenheter jämfört med Kommunals förra medlemsundersökning från 2012.

Trygghet, närvaro, omvårdnad och lärande för barnen kan inte rationaliseras bort. Sverige har fortfarande en barnomsorg i värdsklass, men ska vi förbättra den måste personaltätheten öka och barnskötarnas status höjas. All personal i förskolan ska ha en grundläggande utbildning för att arbeta med barn.

Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin

Några siffor ur rapporten

Kommunals medlemsundersökning bygger på Kommunals medlemsundersökning där 3900 barnskötare intervjuats. Rapporten visar bland annat:

• 27 procent upplever att riktlinjerna för barngruppernas storlek inte efterlevs.
  • 65 procent anger att bemanningen är otillräcklig varje vecka.
  • 30 procent anger att bemanningen är så låg att den innebär en risk för barnen någon gång varje vecka eller mer.

Hela rapporten hittar du för nedladdning här på sidan.