Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Gullmarsplan

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Gullmarsplan är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar anställda inom vård och omsorg i stadsdelarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Vi organiserar även drifttekniker med fler inom Stockholms stads bolag och anställda inom trädgårdsanläggningar, hunddagis, hushållsnära tjänster, personliga assistenter med fler.

Privata arbetsgivare - Regionala ombud

Många av  våra medlemmar är anställda av privata arbetsgivare ofta inom vård och omsorg eller i församlingar, stiftelser, Samhall eller arbetar inom sektorn ”hushållsnära tjänster”. En vanlig anställning är personlig assistent.
Vi har regionala fackliga ombud som ger fackligt stöd och hjälp till sektionens medlemmar som arbetar hos en privat arbetsgivare.

Förhandlingsteam

De flesta arbetsplatser tillhör ett förhandlingsteam. Dessa har ansvar för förhandlingar och överläggningar med respektive arbetsgivare. Här kan du läsa mer om förhandlingsteamen.

Arbetsplatsombuden

Arbetsplatsombuden har det viktigaste fackliga uppdraget. De är valda av sina arbetskamrater och ska bevaka fackliga frågor på arbetsplatsen. Tillsammans med arbetsplatsombudet kan du som medlem bygga upp en stark facklig verksamhet på arbetsplatsen. Ni kan rätta till felaktigheter i anställningsvillkor och lön, få bättre schema eller förbättra arbetsmiljön. Om det saknas ombud på din arbetsplats, bör du vända dig till ditt förhandlingsteam eller till vårt medlemscenter, så får du veta hur ni kan göra för att utse arbetsplatsombud. På större arbetsplatser kan man gärna ha flera ombud.

Sektionsstyrelsen

Sektionsstyrelsen är ytterst ansvarig för sektionens verksamhet. I styrelsens uppdrag ligger att ansvara för verksamhetsplan, budget och studieverksamheten. Styrelsen ska se till att alla fackliga företrädare får den utbildning som krävs och att det fackliga förhandlingsarbetet samordnas.

Medlemscentret

Styrelsen ansvarar också för att driva vårt gemensamma medlemscenter. Vårt medlemscenter är ofta den första kontakten för den medlem som behöver stöd och hjälp. Till medlemscentret kan du alltid ringa. Ofta vidareförmedlar medlemscentret kontakt med den fackliga företrädare som bäst kan hjälpa dig.

Besöksadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Karta
Postadress:
Gullmarsvägen 29
12039 ÅRSTA
Öppettider:
Måndag -Torsdag 9-17 Fredag 9-15 Dag före röd dag 9-12 Lunchstängt mellan 11.30-12.00
Telefon:
Ordförande:
Carina Lemon-Allstrin carina.lemon@kommunal.se

Våra nyheter

Kvinna, bli chef över din pension

Måste jag spara till min pension? Var är mina pengar placerade? När kan jag gå i pension? De frågorna och många fler får du svar på under fyra tjejkvällar om pensioner.

Inbjudan till medlemsutbildning/semesterkurs

Nu kan du ansöka till en sommarvecka på Väddö folkhögskola där du kombinerar facklig utbildning med semester tillsammans med dina barn.

Sektion Solna förlänger nomineringstid för valberedning och fanbärare

Kommunal Solna förlänger nomineringstiden för ledamöter till sektionens valberedning samt fanbärare till och med den 20 januari.

Nybodabladet vecka 52

Nyheter och information från Nyboda vecka 52.

Vilka risker finns i äldreomsorgen?

Arbetsgivaren har ansvar för att riskbedöma alla arbetsuppgifter. Riskbedömningen ska göras tillsammans med skyddsombud och berörd personal. I riskbedömningen ska arbetsgivaren ange vilka åtgärder som ska vidtas för att riskerna ska undanröjas eller bli så små som möjligt.
Fackeltåg mot rasism

Närmare 500 gick i fackeltåget mot rasism

Närmare 500 demonstranter samlades till fackeltåget mot rasism i lördags för att visa att vi tillsammans är många som står upp för rättvisa, jämlikhet och alla människors lika värde.

Vi går vår egen väg, för undersköterskornas skull

Kommunals ambitioner rubbas inte av den uteblivna LO-samordningen. Undersköterskornas löner måste upp, våra medlemmar förtjänar rimliga villkor och fungerande välfärd, skriver Margaretha Bohman, ordförande, Kommunal Stockholms län.

Medlemsbrev hösten 2015

Det fackliga arbetet i sektionen fortgår i full fart i alla våra branscher och vi tänkte i detta medlemsbrev uppdatera er om en del av de sakerna som har hänt och kommer hända under hösten.

… Ett arbete värt att älska, ett arbete värt att dö för?

Kommunal släppte i dagarna rapporten ”Men vem kör egentligen?” som brett analyserar upphandlad busstrafik. Här skriver Perihan ”Pärla” Aydin om hur allt det hon älskar med sitt arbete som bussförare i Stockholm sakta tuggas upp av företagens allt större behov av kontroll och fokus på pengar.

Fria samtal för dig som är utsatt för våld i hemmet

Du som är utsatt för våld i hemmet har möjligheten att få tio kostnadsfria samtal med legitimerade psykologer och psykoterapeuter vid Kris- och traumacenter.