Mitt Kommunal nummer 8 2023

Här hittar du allt du behöver för att maxa medlemskapet! Senaste nytt, bra-att-veta, inspiration och tips. Kika här i varje nummer, så lovar vi att ge dig full koll.

Tre vänner varav en tittar in i kameran.
Foto: Kommunal

Bara 1 av 3 har koll på sina kollektivavtalade försäkringar

Fler ska veta om att det finns en trygghet om man blir sjuk. Eller skadar sig på jobbet. Vi vill öka kännedomen om kollektivavtalade försäkringar.

Visste du till exempel att...

• Det är en förmån för dig! Kollektivavtalade försäkringar är en förmån som alla anställda inom kommuner och regioner har automatiskt.
  • Alla som jobbar inom kommun och region är försäkrade vid sjukdom eller arbetsskada. Det ger dig ekonomisk trygghet om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet.
  • 10 av 10 som jobbar inom kommun och region har kollektivavtalade försäkringar.
  • Jobbar du inom privat eller ideell sektor? Finns det kollektivavtal finns det också kollektivavtalade försäkringar!

Kommunal, OFR, AkademikerAlliansen och Afa Försäkring vill öka kännedomen om kollektivavtalade försäkringar och driver därför kampanjen Intressant vetande.
Läs och lär dig mer på www.afaforsakring.se/intressant-vetande

Inte en kvinna till - Kommunal och IF Metall uppmärksammar Orange Day

En av tre kvinnor i världen utsätts under sin livstid för fysiskt eller sexuellt våld. Systrarna Mirabal, Patria, Minerva och María Teresa, från Dominikanska republiken, mördades den 25 november 1960.  De blev folkhjältar för sitt okuvliga motstånd mot landets diktator, Rafael Trujillo, som även var sexualförbrytare och massmördare. Färgen orange representerar en värld fri från våld mot kvinnor och flickor.
I år uppmärksammar Kommunal och IF Metall Orange Day, 25 november, tillsammans. Håll utkik i våra sociala medier!

När vi är många kan vi göra mer!

När vi är många kan vi göra mer, och du som redan är medlem är viktig för att vi ska fortsätta att växa och kunna göra skillnad på riktigt. Vi bjuder på första månaden som medlem, vilket kan vara bra att veta när du värvar. Detta gäller dock inte a-kasseavgiften. När du värvar dina arbetskamrater får du ett presentkort på 200 kronor för varje ny medlem. Bra, va?
Läs mer på www.kommunal.se/kollega och behöver du lite hjälp med hur man värvar kan du läsa mer på www.kommunal.se/varvningsguiden

Ta ett viktigt beslut - rapportera tillbud innan det blir akut!

Ett tillbud är en oönskad händelse eller situation som hade kunnat leda till hälsobesvär, sjukdom eller olycksfall. Om ett tillbud har inträffat på ditt jobb ska du rapportera det till din arbetsgivare.

Ett tillbud kan till exempel vara:

• När kollegorna är för få.
  • När du aldrig hinner ta paus.
  • När golvet är halt.
  • När det är för kallt i lokalen.

Du kan läsa mer om hur du går tillväga här: www.kommunal.se/rapportera-tillbud

Bli skyddsombud du med - livsviktigt för både dig och dina kollegor

Varje dag runtom i Sverige kämpar Kommunals skyddsombud för kollegornas rätt till hälsa och säkerhet på jobbet. Skyddsombudets roll i det förebyggande arbetsmiljöarbetet är livsviktigt. Läs mer på www.kommunal.se/skyddsombud
Är du intresserad av att bli skyddsombud? Dina arbetskamrater ska få vara med och föreslå skyddsombud. Men du kan alltid föreslå dig själv - då får dina kollegor fler att välja på!
Kollegorna presenterar förslagen på ett möte, där en representant från Kommunal, till exempel huvudskyddsombudet, deltar. Därefter väljer Kommunals sektion det nya skyddsombudet på tre år. Sektionen väljer också vilket skyddsområde hen har och meddelar arbetsgivaren det.
Logga in på Mina sidor och anmäl ditt intresse för att bli förtroendevald, så hör vi av oss med mer information!