Mitt Kommunal nummer 3 2024

Här hittar du allt du behöver för att maxa medlemskapet! Senaste nytt, bra-att-veta, inspiration och tips. Kika här i varje nummer, så lovar vi att ge dig full koll.

Lina Jörnkrans.
Lina Jörnkrans (S), undersköterska från Sölvesborg och förtroendevald i Kommunal och ställer upp i valet till Europaparlamentet.
Foto: Kommunal

Fler arbetare behövs i EU-parlamentet - rösta på en facklig kandidat 9 juni

Den 9 juni är det val till Europaparlamentet, men redan den 22 maj öppnar förtidsröstningen. Din röst gör skillnad.
Ett enkelt sätt att påverka är att kryssa Lina Jörnkrans (S), undersköterska från Sölvesborg och förtroendevald i Kommunal. Delta gärna i valrörelsen där du bor genom att kontakta din sektion – och dela Kommunals inlägg på Instagram och Facebook.

Som medlem i Kommunal får du flera av livets viktigaste försäkringar på köpet

Ett medlemskap i Kommunal ger dig inte bara trygghet på jobbet, utan även på fritiden. Genom att vara medlem kan du spara tusenlappar på dina viktigaste försäkringar. Du kan också välja till försäkringar till ett extra förmånligt medlemspris. Vi vill att du ska känna dig trygg både på jobbet och på fritiden. Därför ingår hemförsäkring, olycksfallsförsäkring och inkomstförsäkring i ditt medlemskap.  Som bonus får du också en kompletterande tjänstegrupplivförsäkring och en barngrupplivförsäkring. Gå in och läs mer på www.kommunal.se/medlemsforsakringar

Har du blivit utsatt för rasism på jobbet? Var med och dela din berättelse!

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund ökar i Sverige och det får konsekvenser, inte minst för medlemmarna i Kommunal. Drygt var tredje medlem i Kommunal är född i ett annat land, om du har utländsk bakgrund så delar du det med 200 000 andra medlemmar.  Kommunal står självklart upp mot alla former av diskriminering och arbetar för att förändra detta. För att synliggöra hur rasism och diskriminering kan ta sig uttryck samlar vi in berättelser och vittnesmål – på så sätt kan vi bli ännu bättre på att jobba med frågan.
Har du blivit sämre behandlad än andra på jobbet och tror att det beror på din hudfärg eller din bakgrund? Eller har du haft en kollega som har blivit det? Vi vill höra om vad du har upplevt. Du kan självklart vara anonym.  Dela din berättelse här www.kommunal.se/ar-du-utsatt-rasism-pa-jobbet-dela-din-berattelse

188

är antalet ombud som valts till Kommunals förbundsmöte  som äger rum 30 maj i Stockholm. Förbundsmöte hålls de år som det inte är kongress och ombuden har i uppdrag att granska förbundets verksamhet och behandla frågor om ekonomi och ansvarsfrihet. Vill du veta mer och hålla dig uppdaterad besök www.kommunal.se/forbundsmote-2024

LO Mervärde har får nytt utseende!

Jo, så är det och med detta följer en rad förbättringar:

• Bättre sökfunktion.
  • Ny sida med varumärken
  • Ny benämning av kategorierna som gör det lättare att hitta.

Du hittar till LO Mervärde genom att logga in på Mina Sidor och just nu får du dessutom 15% rabatt på utvalda varumärken hos Kjell & Company - så passa på att surfa in och ta en titt!

Tipsa en kollega om Kommunal

Är någon du känner nyfiken på att bli medlem i Kommunal, men vill veta mer om vad det innebär? Tipsa oss, så tar vi kontakt och berättar mer.
Så här gör du för att tipsa oss: Skicka ett sms till 71140 med ordet Tipsa följt av ett mellanslag. Skriv sedan namn, mobilnummer och mejladress till personen som är intresserad  (du behöver ej skriva båda).
Gärna en tidpunkt när hen vill bli uppringd. Vi återkommer inom kort, alltid inom en vardag!