Skapad: 2007-10-23, Ändrad: 2011-03-17

Avtalsrörelse

Avtalsrörelsen har betydelse för dig - både på jobbet och i plånboken. Du som är medlem kan vara med och påverka förhandlingarna. Du som inte är medlem, passa på att gå med nu! Kommunal har över 65 olika kollektivavtal. Leta fram ditt avtalsområde nedan för senaste nytt och info om hur du kan engagera dig.
Kommunal.seMedlemAvtalsrörelse

Kommun och landstingsanställd

Ett stort antal yrkesgrupper berörs av de kollektivavtal som Kommunal har tecknat med Sveriges Kommuner och Landsting samt Pactaföretagen. Här hittar du senaste nytt om ditt kollektivavtal.

Hushållsnära tjänster och privat vård

Du som jobbar i privata vårdföretag eller med hushållsnära tjänster och personlig assistans hittar viktig information om ditt kollektivavtal här.

Fristående skolor och förskolor

Du som är anställd på privat förskola eller skola hittar senaste nytt i avtalsrörelsen och information om ditt kollektivavtal här.

Trafiken

Här kan du som jobbar inom trafiken läsa mer om ditt kollektivavtal. Bussförare, servicemän, spårvagnsreparatörer, verkstadsarbetare och tvättpersonal/garagearbetare omfattas av avtalen för trafiken.

Djur & Natur, Gata & Park

Här kan du som arbetar med teknisk verksamhet i Kommun, med trädgård, anläggning, på golfbanor eller med djur läsa mer om ditt kollektivavtal.

Kyrkan

Du som jobbar inom kyrkans område hittar här senaste nytt och information om ditt kollektivavtal.

Fastighetsskötsel och service

Här kan du som jobbar med fastighetsskötsel eller service utlagd på entreprenad på skolor och sjukhus följa avtalsrörelsen.

Annelie Nordström, ordförande Kommunal, Anders Ferbe, ordförande IF Metall, och Torbjörn Johansson, avtalssekreterare för LO, berättar om LO-samordningen och den nya lönemodellen för jämställda löner.