Skapad: 2009-04-06, Ändrad: 2009-04-06

Vårdbiträde inom äldreomsorg

Kommunal.seMitt yrkeVårdbiträde inom äldreomsorg

Vårdbiträde inom äldreomsorg - Kommunal är facket för dig

Som vårdbiträde arbetar du med omvårdnad av människor. Du arbetar också inom en bransch där allt fler verksamheter läggs ut på entreprenad. Då är det tryggt att vara med i facket.
Kommunal är facket för alla vårdbiträden

Äldreomsorgen, med hemtjänst och särskilda boenden, är det område där de flesta vårdbiträden arbetar. Andra arbetsplatser för ett vårdbiträde är till exempel på sjukhus, inom psykiatrin, eller inom hemsjukvården. Arbetsgivaren för ett vårdbiträde kan vara en kommun eller ett privat företag, men också stiftelser eller kooperativ. Kommunal är fackförbundet för dig som är vårdbiträde.

För att kunna göra ett bra jobb som vårdbiträde behöver du trygga anställningsvillkor, oavsett om du är anställd av en kommun, ett landsting eller ett privat företag.

Allt fler verksamheter där vårdbiträden arbetar läggs ut på entreprenad. Det är fortfarande skattepengar som finansierar, och det är därför Kommunal är facket för dig som är vårdbiträde, oavsett arbetsgivare. Som medlem i Kommunal får du som är vårdbiträde förhandlingshjälp och du kan även få rätt till fri rättshjälp vid tvister med arbetsgivaren.  Du får bra medlemsförsäkringar och a-kassa om du blir arbetslös, och mycket mer.

Vårdbiträden ska ha rätt till heltid

För oss i Kommunal är det självklart att du som är vårdbiträde ska ha rätt till heltid och en rättvis och jämställd lön. Oavsett var du arbetar. Vi bevakar dina intressen och driver på för att du som är vårdbiträde ska ha en bra arbetsmiljö utan tunga, obekväma lyft och ensidigt upprepade rörelser som kan ge besvär i rygg, skuldror, nacke och axlar.

Läget i din bransch

Vill du veta mer om läget i din bransch, till exempel om löner, anställningstrygghet, arbetstider, arbetsmiljö och kompetensutveckling?

Klicka på länken till höger så kommer du till just din bransch – äldreomsorg.

Laddar verktyg...